Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat přehazovačku na kolo

Přehazovačka je komponent, který se stará o řazení v zadní části kola – o „přehazování“ řetězu z jednoho ozubeného kola kazety na druhé. Jelikož díky tomu dochází ke změně převodových poměrů, říká se jí také někdy zadní měnič nebo slangově šaltr. (Přední měnič je pak přesmykač.)

prehazovacka

Při výměně doporučujeme koupit jak samotnou novou přehazovačku, tak řadicí páky, lanka a bovdeny, protože u přehazovaček a řadicích pák je důležitá kompatibilita, která se může lišit i u různých modelů v rámci jedné značky. Při výběru přehazovačky zvažte druh kola, rozsah přehazovačky (k rozsahu kazety), kompatibilitu nebo použité materiály.

 

 

Hlavními výrobci přehazovaček jsou Shimano a Sram, méně často se můžete v českém prostředí setkat s přehazovačkami Campagnolo. Pokud si výběrem nejste jistí, stavte se na některé z našich prodejen a my vám rádi pomůžeme.

 

NÁŠ TIP: Nefunguje vám správně přehazovačka? Než si pořídíte novou, zkuste ji pořádně vyčistit. Častým problémem jsou také ucpané či vydřené bovdeny, které stojí pár korun.

 

Silniční vs. MTB přehazovačky přehazovačka silniční

Přehazovačky pro silniční kola jsou připraveny pro jízdu v nenáročném terénu a jsou kompatibilní s kazetami a přesmykači, které jsou také určeny výhradně na silnici. Znamená to, že silniční přehazovačky nejsou tak odolné vůči blátu nebo nárazům, s nimiž se v terénu musí počítat. Na starších i nových silničních kolech se můžete setkat třeba s přehazovačkami Shimano 2200, Sora, Tiagra, 105, Ultegra nebo Sram Red, Force, Rival.

 


přehazovačka MTBPřehazovačky pro horská kola (MTB přehazovačky) jsou celkově odolnější, protože v terénu musejí často čelit vodě, blátu, klackům, trávě apod. Jednotlivé součásti přehazovačky mají různé otvory, prohlubně a další prvky, které pomáhají samočištění. Na starších i nových horských kolech se můžete setkat třeba s přehazovačkami Shimano Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT, XTR nebo Sram X.3, X.4, X.5, X.7, X.9, X.0, XX. MTB přehazovačky se od silničních, krosových nebo trekingových liší také tím, že lepší modely mají napínací brzdu řetězu, díky níž drží řetěz stále napnutý a nenaráží při jízdě po nerovnostech do zadní stavby rámu a nemá tendenci padat.

 

Speciální přehazovačky na cyklokros a další speciální disciplíny jsou v menšině, případně se používají některé z výše uvedených.

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat kazetu na kolo

 

Rozsah přehazovačky (počet stupňů)

Přehazovačku vybírejte podle jejího rozsahu. Tímto rozsahem se myslí to, jak velkou kazetu dokáže obsloužit. Pokud máte kolo s řazením 3x7 (3 ozubená kola vepředu, 7 vzadu v kazetě), má přehazovačka menší rozsah než u kola s řazením 1x12 (1 ozubené kolo vepředu, 12 vzadu v kazetě). Některé přehazovačky mají určitou toleranci, jiné jsou na přesný počet ozubených kol (stupňů). Proto vždy pečlivě sledujte popis přehazovačky!

Kromě počtu stupňů se také uvádí, jaký největší pastorek (ozubené kolo na kazetě) dokáže přehazovačka obsloužit – může to být např. kolečko s 28 zuby (silniční kola), 32, 34, 36, ale i s 51 zuby (horská kola). U přehazovaček může být uvedeno, jestli jsou určeny pro jednopřevodník (1 ozubené kolo vepředu), dvojpřevodník (dvě ozubená kola vepředu) nebo pro oba. Kdybyste si vybrali přehazovačku pro jednopřevodník a dali ji na kolo s dvojpřevodníkem, bude docházet ke křížení řetězu a možnému poškození komponentů.

 

ČTĚTE TAKÉ: Jednoplacka vs. dvojplacka. Které řazení je lepší?

 

Vybrat levnou, nebo drahou přehazovačku?

Každá přehazovačka je plně funkční, liší se pouze svou přesností, odolností, hmotností nebo pokročilým nastavením. Základním nastavením myslíme např. nastavení dorazů (aby řetěz v krajních polohách nespadl z kazety), pokročilým nastavením různé změny rozsahů pro různé kazety, změny úhlů kladky apod.

Levné přehazovačky vyžadují větší péči – pravidelné čištění a seřizování, protože jsou vyrobeny z levnějších materiálů a jsou celkově konstrukčně jednodušší. Používá se zde plast, lisované plechy a díly z hliníku nebo oceli, což může znamenat nejen menší pevnost, ale i vyšší hmotnost. Levné přehazovačky můžou mít místo šroubů a pantů obyčejné nýty, takže se po nějakém čase používání projeví vůle. Levné přehazovačky nemívají napínací brzdu řetězu. Hodí se pro rekreační cyklisty. 

přehazovačka levná

Dražší přehazovačky jsou vyrobeny z odolnějších materiálů, protože výrobce předpokládal, že jezdec bude kolo používat náročnějším způsobem. Používá se zde karbon, hliník nebo titan, což jsou pevné, ale zároveň lehké materiály. Vyšší modely přehazovaček zpravidla umožňují jejich úplné rozebrání, vyčištění a promazání. Jednotlivé díly jsou připevněny pomocí kvalitních šroubů a pantů. Dražší přehazovačky mívají napínací brzdu řetězu, díky níž při jízdě terénem řetěz „nemlátí“ o zadní stavbu rámu, ale je stále napnutý. Můžete se setkat také s dalším pokročilejším nastavením. Hodí se pro výkonnostní cyklisty.

přehazovačka dražší

 

Na co se ještě zaměřit?

  • Ovládání napínací brzdy – přehazovačky Shimano na sobě mají malou přepínací páčku, přehazovačky Sram fungují na zacvaknutí (zajištění/odjištění) v krajní poloze
  • Lanko vs. servomotor – nejlepší a nejdražší přehazovačky se z důvodu rychlosti a přesnosti ovládají elektronicky, kdy řazení na řídítkách dává přehazovačce pokyny bezdrátově a servomotor přesouvá řetěz (na kole je potřeba akumulátor)
  • Tichá vs. hlučná přehazovačka – pokud chcete tiché řazení, udržujte přehazovačku především čistou a mějte namazaný řetěz (přehazovačka se nemaže!); hlučnost přehazovačky je ale dána také její konstrukcí, takže informace o hlučnosti, silent konstrukci apod. hledejte v popisu produktu

 

 

Přejeme vám správný výběr přehazovačky!