Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat převodník na kolo

Převodník je označení pro přední ozubené kolo, které je propojeno s klikami pedálů a které svým otáčením dává do pohybu řetěz. Pokud se zuby ojedou, je nutná výměna. V opačném případě hrozí přeskakování řetězu při šlapání.

Trendem v oblasti horských kol je jednopřevodník (tzv. jednoplacka), ale můžeme se setkat i s dvojpřevodníky. Trojpřevodníky už z důvodu snižování hmotnosti a redukování duplicitních převodů téměř vymizely.

 jednoplacka

 

 ČTĚTE TAKÉ: Jednoplacka vs. dvojplacka. Které řazení je lepší?

 

V tomto textu se dozvíte, jak vybrat převodník na kolo z pohledu vašeho stylu jízdy, konstrukce, tvaru, rozměrů a počtu zubů. Vyberte si z převodníků a klik od BBB, Sram, Shimano nebo Absolute Black. S výběrem vám rádi pomůžeme také na našich prodejnách.

 

 

Počet převodníků a styl jízdy jednopřevodník

Jednopřevodník (jednoplacka) je vhodný pro všechny, kterým se líbí jednoduchost. S jednopřevodníkem nemáte na kole přesmykač, takže nemusíte řešit řazení vpředu a ještě ušetříte pár gramů. Ale menší variabilita v řazení (řadíte pouze na kazetě) může být také nevýhodou, protože oproti dvojpřevodníku přijdete o rozsah – o nejlehčí i nejtěžší převody.

dvojpřevodík

 

Dvojpřevodník (dvojplacka) nabízí, jak už je naznačeno výše, větší rozsah převodů a větší variabilitu. Proto se hodí spíše pro disciplíny, jako jsou XC, maraton a celkově pro jízdu, kde využijete širokou škálu převodů. Dvojpřevodníky najdeme také na starších kolech, kde byl tento setup standardem.

 trojpřevodník

 

Trojpřevodníky (trojplacky) už téměř vymizely, a to z důvodu zjednodušování komponentů, ale také z důvodu, že výrobci jsou s moderními technologiemi schopni vyrobit velkou kazetu s velkými a odolnými ozubenými koly. Mnoho řazení ještě vpředu už tak není potřeba.

 

 

Samostatný převodník vs. převodník s klikami  

Pokud chcete pouze nahradit svůj ojetý převodník za nový, stačí si vybrat nový se stejnými parametry a na kole jej vyměnit. (Doporučuje se vyměnit také řetěz, který se opotřebovává společně s převodníkem.)

Pokud např. přecházíte z dvojplacky na jednoplacku nebo celkově měníte řazení, můžete si koupit převodník společně s novými klikami. Ty jsou k převodníku připevněny trvale, nebo pomocí šroubů.

  převodník s klikami

 

Počet šroubů a rozteč

Při výběru nového převodníku se ujistěte, že vám bude na kolo pasovat. Důležitý je počet šroubů, průměr šroubů a jejich rozteč. Průměr otvorů pro šrouby může být 8 nebo 10 mm. Pozor: Pokud přecházíte z dvojplacky na jednoplacku, budete potřebovat kratší šrouby!

Existují tyto varianty dle počtu šroubů:

  • 3 šrouby
  • 4 šrouby
  • 5 šroubů

Např. převodníky BBB jsou kompatibilní se Shimano nebo Campagnolo 5-ramennými silničními klikami (RoadGear) a Shimano 5-ramennými a 4-ramennými MTB klikami (RoundAbout). Co se týče rozteče, u varianty se 4 šrouby se udává vzdálenost mezi dvěma protilehlými šrouby. Může to být např. 94 mm – oblíbené kliky Sram NX.

 

 

Rozteč neboli údaj BCD:

U převodníků najdete údaj BCD, což je zkratka Bolt Circle Diameter. Znamená to, že když narýsujeme kruh protínající středy otvorů pro šrouby, jeho průměr bude rozteč převodníku. Ať už máte převodník/kliky na 3, 4 nebo 5 šroubů, nejjednodušší je změřit si vzdálenost mezi středem (osou klik) a otvorem pro jeden ze šroubů a tuto cifru vynásobit dvěma. Nejběžnější BCD u horských kol jsou:

  • 104 mm
  • 110 mm
  • 120 mm
  • 130 mm
  • 135 mm

 

Počet zubů

Čím větší je převodník, tím víc má na sobě zubů, a tím těžší bude váš zařazený převod. Příklad: Představte si, že máte MTB s 29” koly a řazení 1x11 (1 převodník – ozubené kolo vepředu, 11 ozubených koleček v kazetě vzadu). Když budete mít převodník s 34 zuby a pošlapete kadencí 100 rpm, podle tabulek dosáhnete rychlosti 43 km/h. Pokud byste měli větší převodník s 36 zuby, při stejné kadenci byste jeli 48 km/h. To je pro rychlost fajn, ne? Ale nezapomeňte, že s větším počtem zubů zase přijdete o nejlehčí převody!

Příklady častých převodníků (počet zubů/rozteč v mm):

  • 24T/58, 26T/58
  • 24T/64, 26T/64
  • 25T/104, 38T/104
  • 46T/110, 50T/110, 52T/110, 53T/110
  • 38T/120, 40T/120, 42T/120
  • 39T/130, 44T/130, 46T/130, 53T/130
  • 51T/135, , 52T/135, 53T/135

 

Kulatý vs. oválný jednopřevodník

Klasický převodník má tvar kruhu, ale v posledních letech přišli výrobci s dalším tvarem – s oválem. S kruhovým převodníkem neuděláte chybu nikdy, je to osvědčená konstrukce, se kterou se dobře jezdí všechny disciplíny. Doporučujeme ho také těm, kteří jezdí s vysokou kadencí šlapání.

oválný převodník

 

Oválný převodník vznikl, aby jezdci pomohl lépe přenášet sílu při náročných výjezdech ve stoje. Oproti klasickému kulatému převodníku je charakteristika šlapání nerovnoměrná, což může být pro jezdce ze začátku nezvyk, ale výhody této konstrukce brzy pozná v náročnějším terénu. Ovšem ne každému oválné převodníky vyhovují.

 

ČTĚTE TAKÉ: Jednoplacka vs. dvojplacka. Které řazení je lepší?

 

Na co se ještě zaměřit?

  • Materiál – kvalitní převodníky se dělají např z hliníku 7075 T6, kliky můžou být např. hliníkové nebo karbonové
  • Barva – nejčastější barvy jsou černá a stříbrná, ale výrobci můžou vyrobit slitinu v prakticky jakékoliv barvě a vy pak uděláte parádu třeba s modrým nebo červeným převodníkem
  • Řetěz – při výměně velmi sjetého převodníku vždy vyměňte také řetěz a naopak (u některých řetězů je přímo uvedeno, pro jaké převodníky jsou určeny)

 

Přejeme vám šťastný výběr! Snad vám bude vámi vybraný převodník (s klikami) vyhovovat.