Jak nastavit kolo
Správné nastavení silničního, horského či trekového kola je důležité. Proč? Aby pro vás byla jízda co nejpříjemnější, nejefektivnější, a hlavně nejbezpečnější.
NÁŠ TIP: Pořiďte si multifunkční klíč. Ušetří vám spoustu starostí!
Pokud jste si u kola vybrali správnou velikost rámu a správnou velikost kol (ráfků), základní nastavení pro vás bude hračka. S pokročilejšími úkony a servisem vám rádi pomůžeme na některé z našich prodejen.
1) Nastavte výšku sedla
- Nasedněte na kolo a opřete se o zeď nebo někoho poproste o asistenci.
- Jedno chodidlo (přední polovinu) dejte na pedál v dolní úvrati.
- Vaše noha by měla být téměř napnutá (velmi mírně pokrčená).
- Pokud ne, povolte sedlo (rychloupínák nebo imbus) a upravte výšku.
Pokud máte příliš napnutou, nebo naopak pokrčenou nohu, upravte výšku sedla. Většina moderních kol má rychloupínací páčku, případně budete potřebovat imbusový klíč. Nikdy sedlovou trubku nevysunujte výše, než je na ní označeno, protože byste ji při jízdě mohli svou váhou vyštípnout z rámu.
NÁŠ TIP: Nastavte si taky polohu sedla k sedlové tyči, pokud to vaše kolo umí. Sportovní jezdci preferují mírné předsazení sedla a mírný náklon k rámu.
2) Nahustěte kola (duše)
- Orientační hodnotu tlaku najdete na plášti v jednotkách PSI nebo BAR.
- Odšroubujte krytku ventilku, který může být galuskový nebo automobilový.
- Nahustěte duši pumpičkou na doporučenou hodnotu.
- Pokud jsou pláště při plném zatížení zmáčklé (ráfek příliš u země), nahustěte zadní i přední kolo o něco více.
Málo nahuštěná kola znamenají větší valivý odpor, riziko defektu (procvaknutí) duše o hrany ráfku při najetí na nerovnost nebo zhrnutí pláště v zatáčce. Příliš nahuštěná kola především zhoršují tlumení – i kolo s odpruženými prvky bude odskakovat.
NÁŠ TIP: Nechce se vám foukat duši pumpičkou? K nahuštění můžete použít například kompresor u benzínky. Na galusky potřebujete redukci!
3) Seřiďte brzdové (a řadicí) páky
- Povolte imbusové šrouby na brzdových a řadících pákách.
- Chytněte řidítka přirozeně jako při jízdě (téměř u konců trubky).
- Brzdové a řadící páky posuňte tak, abyste na ně dosáhli, a utáhněte.
U správně fungujících brzd by vám měly stačit ke zmáčknutí maximálně 2 prsty (ukazováček a prostředník). Použití více prstů je na úkor bezpečného úchopu řídítek, což nedoporučujeme zejména při jízdě v terénu.
NÁŠ TIP: Myslete i na náklon pák dopředu/dozadu. Pokud máte při brzdění příliš zakloněná zápěstí, koledujete si o zánět (syndrom karpálního tunelu).
4) Dotáhněte šrouby
- Zaměřte se na místa, která mají být evidentně pevně utažená (nikoliv malé ladicí šrouby přehazovačky apod.).
- Pokud narazíte na volný šroub či matku, s citem je dotáhněte.
U nových kol se často stává, že se šrouby povolí. Není to závada, ale přirozený proces, kdy si vše tzv. sedá. Proto je potřeba, abyste před jízdou zkontrolovali utažení všech šroubů a zamezili tak zbytečnému karambolu.
NÁŠ TIP: Pokud potřebujete dotáhnout kazetu (ozubená kola přehazovačky), střed nebo vycentrovat kola, stavte se u nás na prodejně. Je potřeba speciální nářadí.
5) Namažte řetěz a vidlici
- Vyčistěte hadrem řetěz a vidlici (je-li třeba, použijte čisticí nástroje).
- Čistý a suchý řetěz namažte mazadlem na řetězy.
- Čistou a suchou vidlici namažte mazadlem na vidlice.
- Přebytečné mazadlo vždy z komponentů otřete.
Pozor! Maže se opravdu jen řetěz a odpružená vidlice (u celoodpružených kol ještě tlumič), případně můžete lehce namazat pedály. Ostatní prvky, jako je kazeta a kladka přehazovačky, přesmykač nebo komponenty brzd nikdy nemažte! Naopak v kombinaci se špínou tím urychlíte opotřebení součástek.
NÁŠ TIP: Před použitím mazacího spreje si zakryjte ostatní části kola čistým hadrem. Například kotouče brzd byste i jen popraškem mazadla zničili.
6) Připevněte správně odrazky
- Osaďte kolo odrazkami dle Vyhlášky č. 341/2002 Sb.
- Bílá musí být zepředu a červená zezadu.
- Nezapomeňte na oranžovou zboku ve výpletu (aspoň v jednom kole z každé strany) a také na pedálech.
Aby bylo vaše kolo způsobilé k jízdě v provozu, osaďte ho odrazkami. Vyhláška umožňuje jejich nahrazení reflexními materiály na oděvu a obuvi v příslušných místech, ale nespoléhali bychom se na to. Pro jízdu za snížené viditelnosti potřebujete ještě přední i zadní svítilnu, která může být také blikající.
Pokročilá nastavení, se kterými vám rádi pomůžeme:
- nastavení dorazů přehazovačky a přesmykače
- nastavení/výměna bovdenů pro hladký chod přehazovačky a brzd
- odvzdušnění kotoučových (hydraulických) brzd
- nastavení odpružené vidlice (pro vzduchovou je potřeba speciální pumpa)
- nastavení tlumiče u celoodpružených kol
- vycentrování kol
- utažení kazety a středu (speciální klíče)
- namažeme hůře dostupné součástky, které často způsobují vrzání
- odhalíme nebezpečné skryté závady