Jak vybrat krosové a trekingové kolo
Treková a krosová kola se nacházejí z hlediska využití někde mezi koly silničními a horskými. Díky dobré aerodynamice, rychlým převodům nebo středně širokým plášťům vám dobře poslouží na zpevněných cestách i v lehčím terénu.
NÁŠ TIP: Alternativou k pánským a dámským trekovým modelům jsou stále populárnější silniční kola typu gravel. Mrkněte i na ně. Zjistit víc
Je pro vás trekové nebo krosové kolo?
V označení kol této kategorie občas panují zmatky, ale to není náš případ. Podle toho, na jaký styl jízdy se používají, je dělíme na treková a krosová. Stavte se u nás na prodejně, kde vás necháme vyzkoušet různá kola a pomůžeme vám dobře si vybrat.
Treková kola, někdy označovaná jako trekingová, jsou kola určená pro cykloturistiku. Vyplývá to už z názvu, protože anglické slovo trek znamená cestovat či dlouhá cesta. Tato kola mají geometrii pro vzpřímenější posed, aby vás ani po delší jízdě nebolela záda. Koupíte je buď už osazená výbavou na cestování, nebo si na ně můžete sami namontovat blatníky, nosiče na brašny, košík na lahev, stojánek, zvonek, světla a další doplňky.
Krosová kola jsou zaměřená více sportovně. Závodní modely se používají pro disciplínu cyklokros, kde se jezdí přes různé povrchy a překážky. Anglické slovo cross znamená přes, přejet nebo překonat (něco). Na rozdíl od kol na cykloturistiku mívají delší geometrii pro závodní posed (efektivnější přenos síly do pedálů), většinou kotoučové brzdy (vysoce účinné i při zhoršeném počasí) a nižší hmotnost, protože nemají turistickou výbavu.
ČTĚTE TAKÉ: Jak správně nastavit kolo
Velikost a materiál rámu
Velikost rámu trekových či krosových kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se většinou v palcích nebo v konfekčních písmenech. Doporučujeme vyhledat si před online nákupem kola tabulku daného výrobce nebo se přijít poradit k nám na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační.
Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.
- Hliník: Vyskytuje se u většiny klasických trekových kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Je poměrně těžký.
- Karbon: Najdete ho u lepších a závodních kol. Je podobně pevný jako hliník, ale výrazně lehčí. K nevýhodám patří jeho křehkost a vyšší pořizovací cena.
- Titan: Používá se u dražších závodních kol. Je těžší než karbon, ale pevnější.
- Ocel: Pro vysokou hmotnost už se téměř nepoužívá. Zajímavost: Ocelový rám měla třeba legendární silnička Favorit.
NÁŠ TIP: Pokud plánujete dlouhé cesty, vícedenní výlety, expedice apod., dopřejte si i vy lehký karbonový rám. Další gramy nebo spíš kila vám přidají brašny. Viz níže.
Velikost kol (ráfků) a plášťů
Na rozdíl od horských kol mají treková a krosová kola v drtivé většině velikost ráfků 28″ (palců). Co se týče šíře plášťů, obvyklé jsou přibližně tyto rozměry:
- 47 mm – vhodné pro cykloturisty, pocit stability, obstojí i na lesních cestách
- 42 mm – vhodné na zpevněné cesty, lepší poměr energie/rychlost
- 37 mm – vhodné spíše na silnici, malý valivý odpor, horší stabilita
NÁŠ TIP: Dobré zkušenosti a reference od zákazníků máme například na pláště značky Schwalbe. Treková kola hustěte na hodnoty uvedené výrobcem, tj. cca na 4–6 barů.
Turistika a bikepacking
Díky své univerzálnosti jsou treková kola ideální volbou nejen pro pohodové rodinné výlety, ale i pro dlouhé vyjížďky, vícedenní tripy nebo dokonce expedice.
Přibalte si spacák, karimatku, pár konzerv a vyrazte objevovat neznámá místa! Připevňování brašen a obecně balení potřebných věcí s důrazem na co nejmenší rozměry a hmotnost se říká bikepacking.
Jaké příslušenství by se vám mohlo hodit?
- brašna na řídítka – zátěž zde téměř nepoznáte, ideální na spacák a ešus
- brašna pod sedlo – nepotřebujete nosič, větší brašny ideální na oblečení
- brašna do rámu – vhodná na cennosti, pumpičku, svačinu
- nosiče – vpředu i vzadu, univerzální doplněk, na který přiděláte téměř vše
- cyklistický batoh – ideální, pokud kolo občas zamknete a chodíte pěšky
- zámek – měli byste alespoň nějaký vždy mít
- blatníky – ne vždy je slunečno, s nimi vás déšť a bahno tolik nepotrápí
- stojánek – nemusíte hledat strom nebo zeď na opření kola
- zvonek – na nikoho nepokřikujte, prostě cinkněte a on vám uvolní místo
- držák na telefon – můžete mít mapy a navigaci stále na řídítkách
- světla a odrazky – pamatujte, že v provozu musíte mít výbavu dle vyhlášky
Další výbava a vlastnosti, které byste měli zvážit:
Čelisťové brzdy (véčka apod.) – vhodnější na jízdu po silnici, menší účinnost, levnější
Kotoučové brzdy – vhodnější na jízdu terénem, lepší účinnost i za mokra, dražší
Klasické pedály – vhodné na treková kola, možnost jet v „obyčejných“ teniskách
Nášlapné pedály (kufry) – spíše závodní kola, díky tretrám záběr i v horní úvrati pedálu
Přejeme vám správný výběr! :)