Jak vybrat celoodpružené kolo

Toužíte po jízdě jako na obláčku? Celoodpružená kola, lidově „celopéra“, patří do kategorie horských kol a kromě odpružené přední vidlice mají ještě tlumič zadní stavby. Ten výrazně přispívá ke komfortu jízdy i v opravdu náročném terénu a při skocích.

Bez kompletního odpružení se neobejdou zejména kola na traily, enduro/all mountain a na sjezd (downhill). Vždy mají kvalitní kotoučové brzdy. Celopéra jsou těžší než horská kola s pevným rámem (hardtaily), příliš se tedy nehodí na klasické cyklostezky a silnice.

 ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat horské kolo

 

Jak by mělo vypadat celopéro na tyto disciplíny?

Crosscountry, maratony

Kolo na delší jízdy v průměrném terénu by mělo mít nižší zdvihy vidlice/tlumiče a užší pláště. Jezdec tak při šlapání „nepromrhá“ tolik energie kvůli nežádoucímu pružení a velkému valivému odporu pneumatik. Pokud chcete na XC celopéro, vyberte si lehký rám.

celoodpruzene-xc

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 100–120 mm
  • Velikost kol: 29″ nebo 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,0–2,4″, 400–500 g
  • Materiál rámu: karbon nebo titan (hliníkové celopéro je těžší)
  • Geometrie rámu: sportovnější posed, těžiště nad klikami
  • Hmotnost: 10–13 kg
  • Brzdy: kotoučové – středně účinné
  • Řídítka: cca 700 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: delší rám, delší představec

 

Traily

Jedná se o čím dál oblíbenější typ kol, která jsou připravená na jízdu po tzv. trailech, tedy po lesních stezkách nebo umělých trasách v bikeparku. A to především směrem dolů. Oproti bikům na XC mají těžiště posunuté více k zadnímu kolu a vyšší zdvihy vidlice i tlumiče.

celoodpruzene-trail

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 120–140 mm
  • Velikost kol: 29″ nebo 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,2–2,6″, 500–600 g
  • Materiál rámu: hliník (nejtěžší), karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: komfortnější posed, těžiště směrem k zadnímu kolu
  • Hmotnost: 12–14 kg
  • Brzdy: kotoučové – nadprůměrně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

Enduro, all mountain

Milujete náročný terén nejen v bikeparku? Oproti trailovým kolům mají tyto biky ještě vyšší zdvihy a těžiště posunuté ještě více směrem k zadnímu kolu. Na jízdu po běžných cyklostezkách či silnicích jsou tato kola kvůli hmotnosti a posedu opravdu nevhodná.

celoodpruzene-enduro

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 130–160 mm
  • Velikost kol: spíše 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,8–3,0″, 600–1000 g
  • Materiál rámu: hliník (nejtěžší), karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: vzpřímený posed, těžiště výrazně k zadnímu kolu
  • Hmotnost: 13–16 kg
  • Brzdy: kotoučové – nadprůměrně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

Sjezd (downhill) a freeride

S těmito koly se jezdí nahoru na kopec jedině lanovkou. Ano, jsou opravdu těžká a určená výhradně na sjezd. Ten si ale užijete na plné pecky díky maximálním zdvihům, maximálně přilnavým plášťům a maximálně účinným brzdám.

celoodpruzene-sjezd

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 170–220 mm
  • Velikost kol: spíše 27,5″ (palců) 
  • Pláště: cca 3,0″, 900–1400 g
    Materiál rámu: hliník, karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: vzpřímený posed, těžiště téměř nad zadním kolem
  • Hmotnost: 18–20 kg
  • Brzdy: kotoučové – maximálně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

chci-celoodpruzene-kolo1

 

Velikost, úhly a materiál rámu

Velikost rámu horských kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se většinou v palcích nebo v konfekčních písmenech. Před online nákupem kola si vyhledejte tabulku daného výrobce nebo se přijďte poradit na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační. 

velikost-celoodpruzenych-kol

Geometrie rámu, respektive úhly a délky rámových trubek, jsou u celoodpružených kol velmi sledované. V kombinaci s technologií a zdvihem tlumiče zásadně ovlivňují charakteristiku kola. Co se zkoumá?

Úhel hlavový
Říká nám, jak moc je položená vidlice. Větší (strmější) úhel, např. 70° u XC kol, dělá bike obratnější, ale v náročném terénu je snazší „přeletět přes řídítka“. Menší úhel (položenější), např. 63° u sjezdových kol, pomáhá bikerovi lépe překonávat překážky. 

Úhel sedlový
Závisí na něm, jak moc jezdec sedí nad zadním kolem. Čím více sedíte vzadu, tím snazší je překonávat překážky a nadzvedávat přední kolo. Čím více sedíte nad pedály, tím efektivnější je váš záběr, což preferují spíše kola na crosscountry.

Délka předního trojúhelníku
Jde o pomyslnou horizontální vzdálenost mezi hlavovou trubkou a úrovní středu (osy klik pedálů). Říká se jí „reach“ (dosah) a trendem je delší rozteč. Při sjezdech by ale jezdec měl mít těžiště i u dlouhého reache nad zadním kolem, a proto se to řeší kratším představcem. 

Délka zadní stavby
Správně zvolená délka horizontální trubky od středu k ose zadního kola dodává jezdci pocit stability. Dlouhé zadní stavby jsou stabilnější, ale s kolem se hůře zatáčí. Kratší rozměry jsou hravější, což znamená, že jezdec lépe zvládá zatáčky a nadhazování předního kola.

 

Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.

  • Hliník: Vyskytuje se u většiny rekreačních kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Je poměrně těžký.
  • Karbon: Najdete ho u lepších a závodních kol. Je podobně pevný jako hliník, ale výrazně lehčí. K nevýhodám patří jeho křehkost a vyšší pořizovací cena.
  • Titan: Používá se u dražších závodních kol. Je těžší než karbon, ale pevnější.
  • Ocel: Pro vysokou hmotnost už se téměř nepoužívá.

 

NÁŠ TIP: Pokud vás svazuje rozpočet, dopřejte si raději kolo s hliníkovým rámem a lepší výbavou, než karbonové kolo s horší výbavou.

 

tloušťka plášťůŠířka plášťů a vzorek

O velikosti ráfků už byla řeč výše a podrobně se o nich dozvíte také v samostatném článku.

 ČTĚTE TAKÉ: Jaký rozměr kola zvolit? 26", 27,5" nebo 29"

 Co se týče šíře plášťů, u celoodpružených kol jsou obvyklé tyto rozměry:

  • 2,0–2,4″ – univerzální šíře pro crosscountry kola, zvládnou i traily
  • 2,25–2,6″ – vhodné na traily a all mountain, dobrá přilnavost, jsou těžší
  • 2,6–3,0″ – vhodné na enduro či sjezd, maximální přilnavost, vyšší váhu 

 

Jak by měl vypadat vzorek pláště?

  • spíše na XC – hustě pokrytý středními špunty pro jízdu v průměrném terénu
  • spíše na kameny, sjezdy, skoky – vysoké špunty s mezerami, celkově hrubý vzorek

 vybrat_plaste

 

Jakou přehazovačku a převody? 

Nejčastěji mají celoodpružená horská kola klasickou přehazovačku, ale můžete si připlatit za elektronickou, která řadí přesně a za každého počasí pomocí malého motorku. Jaký převodník – kolik „placek“ – vybrat?

  • Jednoplacka (1×X) – nejmodernější typ, jen jeden pastorek, řadí se pouze vzadu na početné kazetě, téměř žádné riziko pádu řetězu, protože nedochází ke křížení
  • Dvojplacka (2×X) – vhodná spíše jen pro XC, díky rozsahu převodů do pomala i do rychla se hodí i na svižnější jízdu v méně náročném terénu

 

NÁŠ TIP: Na traily a sjezdy zvolte jednoplacku, např. 1x12 (10-50 T), kde je menší riziko pádu řetězu. Dvojplacky jsou na ústupu už i u XC, ale nic nezkazíte třeba 2x10 (11-36 T).

 

Další výbava a vlastnosti, které byste měli zvážit:

Jak už víte, na celoodpružených kolech se jezdí v náročném terénu a při sjezdech i ve vysokých rychlostech. Pamatujte proto na výbavu a doplňky, která vám zajistí větší bezpečnost jízdy, případně ochranu při pádu

  • trailové a sjezdové přilby – včetně brýlí, odolnější než na klasické MTB
  • chrániče kolen a loktů – chrání klouby při pádu
  • chránič páteře (páteřák) – může vám při ošklivém pádu zachránit život
  • platformová a sjezdová obuv – aby vám nohy nesjely z pedálů (platforem)
  • dresy – na celoodpružená kola spíše volnější styl pro komfort
  • cyklobatohy – s hydrovakem, protože lahve se do rámu celopér zpravidla nevejdou

 

Přejeme vám správný výběr! :)

chci-celoodpruzene-kolo1

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení