Jak vybrat celoodpružené kolo

Toužíte po jízdě jako na obláčku? Celoodpružená kola, lidově „celopéra“, patří do kategorie horských kol a kromě odpružené přední vidlice mají ještě tlumič zadní stavby. Ten výrazně přispívá ke komfortu jízdy i v opravdu náročném terénu a při skocích.

Bez kompletního odpružení se neobejdou zejména kola na traily, enduro/all mountain a na sjezd (downhill). Vždy mají kvalitní kotoučové brzdy. Celopéra jsou těžší než horská kola s pevným rámem (hardtaily), příliš se tedy nehodí na klasické cyklostezky a silnice.

 ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat horské kolo

 

Jak by mělo vypadat celopéro na tyto disciplíny?

Crosscountry, maratony

Kolo na delší jízdy v průměrném terénu by mělo mít nižší zdvihy vidlice/tlumiče a užší pláště. Jezdec tak při šlapání „nepromrhá“ tolik energie kvůli nežádoucímu pružení a velkému valivému odporu pneumatik. Pokud chcete na XC celopéro, vyberte si lehký rám.

celoodpruzene-xc

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 100–120 mm
  • Velikost kol: 29″ nebo 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,0–2,4″, 400–500 g
  • Materiál rámu: karbon nebo titan (hliníkové celopéro je těžší)
  • Geometrie rámu: sportovnější posed, těžiště nad klikami
  • Hmotnost: 10–13 kg
  • Brzdy: kotoučové – středně účinné
  • Řídítka: cca 700 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: delší rám, delší představec

 

Traily

Jedná se o čím dál oblíbenější typ kol, která jsou připravená na jízdu po tzv. trailech, tedy po lesních stezkách nebo umělých trasách v bikeparku. A to především směrem dolů. Oproti bikům na XC mají těžiště posunuté více k zadnímu kolu a vyšší zdvihy vidlice i tlumiče.

celoodpruzene-trail

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 120–140 mm
  • Velikost kol: 29″ nebo 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,2–2,6″, 500–600 g
  • Materiál rámu: hliník (nejtěžší), karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: komfortnější posed, těžiště směrem k zadnímu kolu
  • Hmotnost: 12–14 kg
  • Brzdy: kotoučové – nadprůměrně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

Enduro, all mountain

Milujete náročný terén nejen v bikeparku? Oproti trailovým kolům mají tyto biky ještě vyšší zdvihy a těžiště posunuté ještě více směrem k zadnímu kolu. Na jízdu po běžných cyklostezkách či silnicích jsou tato kola kvůli hmotnosti a posedu opravdu nevhodná.

celoodpruzene-enduro

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 130–160 mm
  • Velikost kol: spíše 27,5″ (palců)
  • Pláště: 2,8–3,0″, 600–1000 g
  • Materiál rámu: hliník (nejtěžší), karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: vzpřímený posed, těžiště výrazně k zadnímu kolu
  • Hmotnost: 13–16 kg
  • Brzdy: kotoučové – nadprůměrně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

Sjezd (downhill) a freeride

S těmito koly se jezdí nahoru na kopec jedině lanovkou. Ano, jsou opravdu těžká a určená výhradně na sjezd. Ten si ale užijete na plné pecky díky maximálním zdvihům, maximálně přilnavým plášťům a maximálně účinným brzdám.

celoodpruzene-sjezd

  • Zdvih vidlice/tlumiče: 170–220 mm
  • Velikost kol: spíše 27,5″ (palců) 
  • Pláště: cca 3,0″, 900–1400 g
    Materiál rámu: hliník, karbon nebo titan
  • Geometrie rámu: vzpřímený posed, těžiště téměř nad zadním kolem
  • Hmotnost: 18–20 kg
  • Brzdy: kotoučové – maximálně účinné
  • Řídítka: cca 750 mm (pánská vel. L)
  • Další výbava a vlastnosti: kratší představec, teleskopická sedlovka pro nastavení výšky při jízdě

 

chci-celoodpruzene-kolo1

 

Velikost, úhly a materiál rámu

Velikost rámu horských kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se většinou v palcích nebo v konfekčních písmenech. Před online nákupem kola si vyhledejte tabulku daného výrobce nebo se přijďte poradit na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační. 

velikost-celoodpruzenych-kol

Geometrie rámu, respektive úhly a délky rámových trubek, jsou u celoodpružených kol velmi sledované. V kombinaci s technologií a zdvihem tlumiče zásadně ovlivňují charakteristiku kola. Co se zkoumá?

Úhel hlavový
Říká nám, jak moc je položená vidlice. Větší (strmější) úhel, např. 70° u XC kol, dělá bike obratnější, ale v náročném terénu je snazší „přeletět přes řídítka“. Menší úhel (položenější), např. 63° u sjezdových kol, pomáhá bikerovi lépe překonávat překážky. 

Úhel sedlový
Závisí na něm, jak moc jezdec sedí nad zadním kolem. Čím více sedíte vzadu, tím snazší je překonávat překážky a nadzvedávat přední kolo. Čím více sedíte nad pedály, tím efektivnější je váš záběr, což preferují spíše kola na crosscountry.

Délka předního trojúhelníku
Jde o pomyslnou horizontální vzdálenost mezi hlavovou trubkou a úrovní středu (osy klik pedálů). Říká se jí „reach“ (dosah) a trendem je delší rozteč. Při sjezdech by ale jezdec měl mít těžiště i u dlouhého reache nad zadním kolem, a proto se to řeší kratším představcem. 

Délka zadní stavby
Správně zvolená délka horizontální trubky od středu k ose zadního kola dodává jezdci pocit stability. Dlouhé zadní stavby jsou stabilnější, ale s kolem se hůře zatáčí. Kratší rozměry jsou hravější, což znamená, že jezdec lépe zvládá zatáčky a nadhazování předního kola.

 

Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.

  • Hliník: Vyskytuje se u většiny rekreačních kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Je poměrně těžký.
  • Karbon: Najdete ho u lepších a závodních kol. Je podobně pevný jako hliník, ale výrazně lehčí. K nevýhodám patří jeho křehkost a vyšší pořizovací cena.
  • Titan: Používá se u dražších závodních kol. Je těžší než karbon, ale pevnější.
  • Ocel: Pro vysokou hmotnost už se téměř nepoužívá.

 

NÁŠ TIP: Pokud vás svazuje rozpočet, dopřejte si raději kolo s hliníkovým rámem a lepší výbavou, než karbonové kolo s horší výbavou.

 

tloušťka plášťůŠířka plášťů a vzorek

O velikosti ráfků už byla řeč výše a podrobně se o nich dozvíte také v samostatném článku.

 ČTĚTE TAKÉ: Jaký rozměr kola zvolit? 26", 27,5" nebo 29"

 Co se týče šíře plášťů, u celoodpružených kol jsou obvyklé tyto rozměry:

  • 2,0–2,4″ – univerzální šíře pro crosscountry kola, zvládnou i traily
  • 2,25–2,6″ – vhodné na traily a all mountain, dobrá přilnavost, jsou těžší
  • 2,6–3,0″ – vhodné na enduro či sjezd, maximální přilnavost, vyšší váhu 

 

Jak by měl vypadat vzorek pláště?

  • spíše na XC – hustě pokrytý středními špunty pro jízdu v průměrném terénu
  • spíše na kameny, sjezdy, skoky – vysoké špunty s mezerami, celkově hrubý vzorek

 vybrat_plaste

 

Jakou přehazovačku a převody? 

Nejčastěji mají celoodpružená horská kola klasickou přehazovačku, ale můžete si připlatit za elektronickou, která řadí přesně a za každého počasí pomocí malého motorku. Jaký převodník – kolik „placek“ – vybrat?

  • Jednoplacka (1×X) – nejmodernější typ, jen jeden pastorek, řadí se pouze vzadu na početné kazetě, téměř žádné riziko pádu řetězu, protože nedochází ke křížení
  • Dvojplacka (2×X) – vhodná spíše jen pro XC, díky rozsahu převodů do pomala i do rychla se hodí i na svižnější jízdu v méně náročném terénu

 

NÁŠ TIP: Na traily a sjezdy zvolte jednoplacku, např. 1x12 (10-50 T), kde je menší riziko pádu řetězu. Dvojplacky jsou na ústupu už i u XC, ale nic nezkazíte třeba 2x10 (11-36 T).

 

Další výbava a vlastnosti, které byste měli zvážit:

Jak už víte, na celoodpružených kolech se jezdí v náročném terénu a při sjezdech i ve vysokých rychlostech. Pamatujte proto na výbavu a doplňky, která vám zajistí větší bezpečnost jízdy, případně ochranu při pádu

  • trailové a sjezdové přilby – včetně brýlí, odolnější než na klasické MTB
  • chrániče kolen a loktů – chrání klouby při pádu
  • chránič páteře (páteřák) – může vám při ošklivém pádu zachránit život
  • platformová a sjezdová obuv – aby vám nohy nesjely z pedálů (platforem)
  • dresy – na celoodpružená kola spíše volnější styl pro komfort
  • cyklobatohy – s hydrovakem, protože lahve se do rámu celopér zpravidla nevejdou

 

Přejeme vám správný výběr! :)

chci-celoodpruzene-kolo1