Jak vybrat silniční kolo

Hlavní výhodou silničních kol (silniček) je jejich aerodynamika, která plyne z tenkých rámů a plášťů. Užijte si díky efektivnímu přenosu energie rychlost a poctivé dávky kilometrů! 

Oproti horským nebo trekovým kolům nejsou silniční tak bytelná. Nemají odpruženou vidlici, takže v terénu s nimi moc nepojezdíte. Ale existují i výjimky...

 

Jaký druh silničky je pro vás?

Silniční kola se dělí podle toho, na jaký styl jízdy jsou zkonstruovaná. Klíčové rozdíly hledejte v geometrii rámu, pláštích, použitých materiálech nebo řazení. Stavte se u nás na prodejně, kde vás necháme vyzkoušet různá kola a pomůžeme vám dobře si vybrat.

silnicni_kolo  

Klasická silniční kola jsou nejběžnější kategorií. Dále je můžeme dělit na rekreační, výkonnostní a závodní. Ať už se jedná o pánská kola nebo dámská kola, jsou vhodná pro cyklisty, kteří chtějí jedno silniční kolo bez bližšího zaměření. Tato kola mívají těžší převody (do rychla), čelisťové brzdy a geometrii rámu pro sportovní, předkloněný posed. 

Gravel kola je mladá kategorie silničních kol, která si ale pro svou univerzálnost získává stále více příznivců. Oproti klasickým silničkám je přizpůsobená také na jízdu v lehčím terénu (gravel je anglicky štěrk). Právě kvůli tomu mívají lehčí převody (do síly), kotoučové brzdy (účinnější) a geometrii rámu pro vzpřímenější posed. Alternativou jsou kola treková. 

Cyklokrosová kola mají speciální výbavu na cyklokros. Jde o disciplínu, při níž jezdci potřebují lehké kolo (často s ním vybíhají kopce), ale zároveň musí zdolávat travnaté, bahnité nebo dlážděné plochy. Bez širších plášťů a kotoučových brzd by to nešlo.

Časovková a triatlonová kola jsou kola vyrobená s důrazem na maximální aerodynamiku. Jak už název napovídá, díky jejich konstrukci a úzkým plášťům ujedete za krátký čas opravdu hodně kilometrů a při vysoké rychlosti. Podmínkou je kvalitní asfalt.

Ostatní silniční kola uvidíte jen výjimečně. Patří sem například tzv. fixky, tedy kola s jedním převodem, nebo tzv. dráhovky pro dráhovou cyklistiku v interiéru.

Snímek obrazovky 2021-02-15 v 14.33.50

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak správně nastavit kolo

 

Velikost a materiál rámu 

Velikost rámu silničních kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se většinou v centimetrech. Doporučujeme vyhledat si před online nákupem kola tabulku daného výrobce nebo se přijít poradit k nám na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační.

velikost_ramu

Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.

  • Hliník: Vyskytuje se u většiny klasických silničních kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Je poměrně těžký.
  • Karbon: Najdete ho u lepších a závodních kol. Je podobně pevný jako hliník, ale výrazně lehčí. K nevýhodám patří jeho křehkost a vyšší pořizovací cena.
  • Titan: Používá se u dražších závodních kol. Je těžší než karbon, ale pevnější.
  • Ocel: Pro vysokou hmotnost už se téměř nepoužívá. Zajímavost: Ocelový rám měla třeba legendární silnička Favorit.

 

Velikost kol (ráfků) a plášťů 

Na rozdíl od horských kol mají ty silniční v drtivé většině velikost ráfků 28″ (palců). Co se týče šíře plášťů, obvyklé jsou tyto rozměry:

  • 23 mm a menší – vhodné na časovku, minimální valivý odpor, většinou galusky
  • 28–25 mm – ideální pro klasická silniční kola, dobrý poměr rychlost/komfort
  • 30 mm a větší – až 40 mm, vhodné pro gravel a krosová kola, zvládnou lehký terén
  široký plášť     úzký plášť  

 

vybrat_plaste

 

NÁŠ TIP: Při hustění pumpičkou nebo kompresorem se řiďte údaji na plášti. Orientačně se dá říct, že silniční kola foukáme na 8,5–9 barů. TOP pláště a galusky na ještě více.

 

Jakou přehazovačku a převody?

Nejčastěji jsou silniční kola osazená komponenty od Shimano, Sram nebo Campagnolo. Můžete si vybrat klasickou přehazovačku, anebo si připlatit za elektronickou, která řadí přesně a za každého počasí pomocí malého motorku. Záleží, jaký jste typ jezdce. 

  • Rekreační – Shimano Sora, SRAM Apex nebo Campagnolo Veloce
  • Výkonnostní – Shimano 105, SRAM Rival, Campagnolo Centaur nebo Campagnolo Athena
  • Závodní – Shimano Ultegra, Shimano Dura Ace, SRAM Red, SRAM Force, Campagnolo Chorus nebo Campagnolo Record

Vpředu jsou nejčastěji 2 ozubená kola („dvojplacka“, větší variablita převodů), ale po vzoru horských kol už se dělají také silničky jen s 1 ozubeným kolem („jednoplacka“, menší hmotnost).

Chcete v pohodě vyšlapat i ty největší kopce? Zvolte dvojplacku 50/34 zubů a kazetu s vrchním pastorkem 11–32 zubů. Ale jestli už máte v nohách natrénováno, zkuste „závodnější“ převodník 52/36 zubů s pastorkem 11–28

IMG-20190926-WA0022 

Další výbava a vlastnosti, které byste měli zvážit: 

  • Čelisťové (véčka apod.) – na silničních kolech běžnější, menší účinnost, levnější
  • Kotoučové brzdy – spíše na gravel kolech, lepší účinnost i za mokra, dražší

 

  • Komfortní rám – je kratší, jezdec sedí více vzpřímeně, menší riziko bolesti zad
  • Sportovní rám – je delší, vše podřízeno efektivitě, lepší přenos síly do pedálů ze stoje

 

  • Klasické pedály – spíše vzácnost, možnost jet v „obyčejných“ teniskách
  • Nášlapné pedály (kufry) – běžná praxe, díky tretrám záběr i v horní úvrati otáčení pedály

 

  • Klasická řídítka – tzv. berany, na kterých jsou umístěny brzdové páky vertikálně
  • Řídítka s madly na časovku – umožňují také aerodynamičtější posed s lokty u sebe
  • Rovná řídítka – jezdci si je dávají například na gravel kola při delších expedicích

 

Přejeme vám správný výběr! :)

Snímek obrazovky 2021-02-15 v 14.33.50