Doprava zdarma od 3000 Kč

Odzimování kola: Těchto 5 věcí musíte udělat

Švihli jste kolo před zimou jen tak hala bala do garáže nebo do kůlny? A jéje… Tak to bude potřebovat před první jarní vyjížďkou základní údržbu. Těchto 5 základních věcí musíte zkontrolovat.

122823443_280064919859601_8573431274516170273_n 

Ještě než se přesuneme k jednotlivým bodům, připomínáme, že jde pouze o základní údržbu jízdního kola, kterou zvládne každý sám doma s minimem vybavení. Ale pokud si na údržbu sami netroufáte, nebo jste kolo v servisu neměli už léta, klidně se stavte na některé z našich prodejen. Rádi vám uděláme profesionální servis včetně výměny opotřebovaných dílů.

 

1. Kolo umyjte a špinavé komponenty vyčistěte

Měli jste kolo v garáži? Nebo v panelákové kolárně? Přes zimu se na něm určitě usadil prach, v horším případě na něm najdete pár pavučin. Jako první ho otřete vlhkým hadrem, nejlépe však čistícím prostředkem na kola. Dobré zkušenosti máme se spreji Cyclon, které můžete využít na rámy, omotávky a další komponenty. Kolo neumývejte vodou pod vysokým tlakem (wapkou), protože by se mohla dostat do míst, kde přirozeně neuschne.

 

cyklo doplnky 

ČTĚTE TAKÉ: Jak nastavit kolo

 

2. Zkontrolujte pláště a nafoukejte kola

Pohmatem vyzkoušejte, jak je na tom přední i zadní kolo. Trošku měkčí duše jsou po zimě normální, ale neměly by být úplně vyfouknuté. V obou případech je podle údajů na pláštích nahustěte pumpičkou nebo kompresorem, abyste se přesvědčili, jaký je jejich skutečný stav. Nikde nevidíte trhliny, ventilky neutíkají, nikde nic nesyčí? Pak je zřejmě vše ok. 

NÁŠ TIP: Řiďte se vždy údaji na plášti. Orientačně se dá říct, že jezdec o hmotnosti 75 kg by měl mít nahuštěné horské kolo na cca 2,5 baru (bezdušový systém klidně jen 1 bar), trekové na 4–6 barů a silniční 8,5–9 barů. TOP pláště a galusky na ještě více. 

Když už dřepíte, zkuste ještě pevnost výpletu. Některé „špice“ můžou být po zimě povolené. Dotažení byste sami zvládli s multifunkčním klíčem, ale lepší je stavit se k nám do servisu, kde můžeme provést vycentrování na stroji.

plaste pumpicky

 

3. Zkontrolujte brzdy, případně vyměňte špalky/destičky

Máte klasická „véčka“? U starších kol, ale i u některých novějších (třeba u silničních) funguje brzdění tak, že po stisknutí páky zmáčknou čelisti s brzdovými destičkami (špalky) ráfek. Zkontrolujte, že na sobě mají dostatek materiálu, případně si kupte nové. U kotoučových brzd je výměna destiček složitější, takže doporučujeme návštěvu servisu.

Pokud vše funguje, o nic víc se nemusíte starat. Jenomže s brzdami je občas potíž… Cinkají vám po zimě při jízdě kotouče? Možná je máte povolené nebo mírně ohnuté, ale nejde o nic vážného. Máte příliš měkké páky? Mohl se vám dostat vzduch do hydrauliky (zvláště při skladování kola na výšku). Se všemi závadami vám rádi pomůžeme v servisu. 

brzdové brzdove desticky

 

4. Namažte olejem řetěz a vidlici/tlumič, nic jiného! 

Opakování matka moudrosti… Na kole mažeme co? Správně, jen řetěz a odpruženou vidlici, případně tlumič. Kolo si dejte na stojan nebo ho položte na zem řídítkama a sedlem. Čistý řetěz namažte nejlépe článek po článku mazadlem s nízkou hustotou. Spreje typu WD-40 nejsou vhodné. Postupně protočte řetěz na všechny převody. 

Na horském kole měňte řetěz po cca 800 km nebo si zjistěte jeho „vytahání“ pomocí měrky z nářadí. Přehazovačka a přesmykač by měly řadit přesně. Můžete je zkusit sami dopnout, seřídit dorazy (krajní polohy řetězu), poštelovat regulátory na řídítkách (na koncích bovdenů) nebo přímo na přehazovačce, ale pokud nevíte jak na to, raději se u nás zastavte.

NÁŠ TIP: Namažte něčím hustším, třeba vazelínou, vyčištěnou sedlovou trubku a ústí rámu. Toto místo bývá jednou z nejčastějších příčin otravného vrzání.

 

mazání

  

5. Zkontrolujte povinnou výbavu

Už to skoro máte! :) Předpokládáme, že se svým silničním, trekovým nebo horským kolem vyjedete do provozu, takže byste měli zkontrolovat i všechny odrazky a světla. Podle vyhlášky byste měli mít bílou odrazku vepředu, červenou vzadu a oranžové zboku. Případně je můžete nahradit reflexními prvky na cyklistickém oblečení.

Pro jízdu večer, v noci nebo obecně za zhoršené viditelnosti potřebujete ještě přední a zadní světlo (nebo blikačky). Dejte si do nich nové baterky nebo je nabijte, pokud jsou poháněny akumulátorem. To samé platí i pro tachometry, respektive cyklocomputery.

 

ČTĚTE TAKÉ: Povinná výbava na kolo: Víte, co by vám nemělo chybět?

 

povinná výbava

To je vše. Přejeme vám prima jaro a vůbec celou sezónu! Pokud byste potřebovali s čímkoliv poradit, můžete se stavit také na některé z našich prodejen.

 

Vybavit se