Doprava zdarma od 3000 Kč

10 věcí, které musí mít kolo, abyste zvládli traily v bikeparku

Na sjezdy po upravených cestičkách už vyráží i široká veřejnost včetně dětí, ne jen profíci. Pojďme se podívat, jak by mělo vypadat horské kolo na normální poježdění, které ale jednou za čas zvládne i traily.

 Olly-5547 copy

Dá se říct, že na počátku stojíte na křižovatce. Jedním směrem jsou celoodpružená horská kola (fully), na druhé kola s pevným rámem (hardtaily). Na náročných trailech se bez tlumiče pod zadkem neobejdete, ale středně náročné zvládnete klidně s pevňákem, pokud má aspoň trošku trailovou geometrii rámu a potřebné zdvihy. 

Hardtaily mají blíže k disciplíně XC (cross country), takže tento typ kol je u široké veřejnosti nejrozšířenější, ovšem dnes se dělají i pevná kola na traily. Celoodpružená kola mají ze své podstaty k trailům blíže, ale zase se na nich přijízdě po normálních cyklostezkách více nadřete. Jak by tedy mělo vypadat kolo, které zvládne občas i nějaký ten trail v bikeparku?

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat horské kolo

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat celoodpružené kolo

 

Odpružená-vidlice-Rock-Shox-Recon-Gold-26-2013-Moolbike1. Vysoký zdvih odpružené vidlice (a tlumiče)

Na trailech se neobejdete bez kvalitní odpružené vidlice, která by měla být vzduchová – dnes už je standardem u kol nad 20 tisíc korun. Její zdvih by měl být minimálně 120 mm, ale kola určená přímo na traily mají zdvih klidně 160 mm. Podobné hodnoty by měl mít i váš tlumič zadní stavby. Čím nižší zdvih si pořídte, tím více bude vaše kolo laděno spíše do rychlosti (XC). Čím větší zdvih, tím více na sjezdy. Máte docela fajn kolo, ale vidlici nic moc? Dokonce levnou pružinovou? Vyberte si z nabídky vzduchových vidlic.

 

2. Hravá geometrie rámu

Kola na řádění v přírodě při sjezdech mají odlišnou geometrii rámu než kola závodní (XC) nebo rekreační. Těžiště MTB na traily, ať už se jedná o full, nebo hardtail, by mělo být posunuto spíše dozadu – je to výhodné při jízdě z kopce. Také horní rámová trubka může být mírně snížená a sedlová trubka více nahnutá směrem dozadu. Co se týče přední části kola, vidlice s vysokým zdvihem je také více nahnutá směrem dozadu, aby kolo při sjezdu lépe fungovalo.

 

3. Kvalitní kotoučové brzdy

Kdo chce jezdit rychle dolů, musí mít kvalitní brzdy. Na „véčka“ zapomeňte, bez kotoučových brzd to nejde. Kotoučové brzdy mají větší účinnost, a to i za mokrého počasí. Pokud si to můžete dovolit, zvolte brzdy hydraulické, kde se o přenos síly stará stlačená kapalina; u levných kol se můžete setkat sice s kotoučovými brzdami, ale ovládanými klasickým lankem v bovdenu. Brzdové kotouče udržujte perfektně odmaštěné a to samé platí i pro brzdové destičky.

kotoucove-brzdy

 

4. Široké pláště 

Široký plášť znamená větší trakci v zatáčkách a podílí se i na tlumení, na což se často zapomíná. Běžná horská kola (většinou hardtaily) pro širokou veřejnost mívají nejčastěji pláště o šířce 2,1″ (5,33 cm), ale to není dost. Na silnici se dobře odvalují, jenže při sjezdu by vás mohly pěkně zradit. Pro traily byste měli obout aspoň šíři 2,25″ (5,72 cm) nebo i větší. Široké pláště lépe překonávají kameny, kořeny, díry a lépe drží v klopenkách.

 

5. Platformové pedály 

Když si koupíte kolo v cykloprodejně, nejčastěji má na klikách namontované ty nejlevnější a úplně základní pedály. Na takových by vám na trailu mohla snadno ujet noha a mohly byste se nepěkně zranit. Pro sjezdy investujte do tzv. platformových pedálů, které jsou širší a mají na sobě piny – malé výstupky tvořené šrouby. Tyto šroubečky se „zahryznou“ do podrážky vaší obuvi a ta pevně drží. Ano, správně, nezapomeňte investovat ani do pořádné obuvi. Prodává se přímo obuv na traily. 

 Pedály-Shimano-PD-M520-Moolbike

6. Široká řídítka 

S širokými řídítky získáte větší jistotu v zatáčkách i při skocích. Doporučujeme zvolit rozměr 70 až 80 cm. Tyto šířky by se ještě před pár lety zdály jako příliš dlouhé, ale trend jde cestou zvětšování. Na řídítka nasaďte pořádné gripy, abyste měli jistý úchop a aby vám ruka (v rukavici) nezklouzla. Konce řídítek nesmí být z důvodu bezpečnosti duté – umístěte do nich záslepky, které vás v případě pádu zachrání před zaražením řídítka do nohy nebo do jiné části těla.

 

7. Teleskopická sedlovka 

Nebojte, nezapomněli jsme… U kola, s nímž chcete občas vyrazit na trail, určitě uvítáte teleskopickou sedlovku. Teleskopická sedlovka (teleskopka) je zařízení, které jezdci umožňuje během jízdy nastavit výšku sedla. Proč by to dělal? Protože při sjezdech se sedlo dává dolů, aby se jezdec mohl naklonit více dozadu a aby mohl lépe pracovat s těžištěm kola. Tento užitečný komponent se ovládá s řídítek pomocí páčky.

Teleskopická-sedlovka-Hodaka-31-6x425mm-Moolbike 

8. Napínák/brzda přehazovačky

Jakmile jedete na kole z kopce rychle po nerovnostech, řetěz má tendenci třískat o rám. Ovšem ne, když máte dobrou přehazovačku s „napínákem“, respektive s brzdou. Tato brzda způsobí, že kladka přehazovačky zůstane stále napnutá, a díky ní i řetěz. Přehazovačky Shimano mají ovládání brzdy pomocí malé páčky, přehazovačky Sram mají tuto funkci aktivovanou už v základním módu a deaktivujete ji (např. při výměně řetězu nebo kola) přepnutím a povolením kladky.

 

9. Kola 29″ vs. 27,5″ 

Jestli jezdit s koly o velikosti 29″, nebo raději s menšími koly o velikosti 27,5″, se stále vedou spory. Pokud s kolem jezdíte i po normálních cyklostezkách a máte dostatečně velkou postavu (nad 175 cm), zvolte velikost 29″. Ale jestli jezdíte spíše v lese a chcete se více věnovat trailům, zdokonalovat svou techniku a podobně, bude se vám lépe jezdit s koly o velikosti 27,5″. Můžete také experimentovat – kolům, která mají vpředu 29″ a vzadu 27,5″ se říká mullet bike.

 

10. Jednoplacka

Jako poslední bod jsme si schovali řazení. Trendem současnosti jsou jedopřevodníky (jednoplacky), což zamená, že řadíte pouze vzadu na kazetě. Vepředu se nachází pouze jedno ozubené kolo, takže zde není žádný přesmykač. Zatímco u XC (cross country) ježdění a obecně u kol, se kterými často jezdíte i po rovných cyklostezkách nebo po silnici, se stále používají dvojpředvodníky, u kol na traily doporučujeme zásadně jednoplacky. Na trailech řadit moc nepotřebujete a rozsah kazety např. 1x11 nebo 1x12 vám bude v pohodě stačit.

 

Tak co, odpovídá vaše kolo tomuto popisu? Pokud ne, můžete si některé komponenty dokoupit nebo si udělat radost rovnou novým bikem.

 

Vybrat komponent