29.3. a 1.4. 2024 mají všechny naše pobočky zavřeno. E-shopové objednávky budeme odesílat 2.4. 2024. Děkujeme za pochopení.

Jak vybrat teleskopickou sedlovku

Teleskopická sedlovka je druh sedlovky, tedy trubky, na níž se nachází sedlo. Na rozdíl od klasické sedlovky vám umožní regulovat výšku posedu za jízdy pomocí páčky pod sedlem nebo na řídítkách. Populární je hlavně u bikerů, kteří jezdí traily nebo enduro.

 V tomto článku se dozvíte, jak vybrat teleskopickou sedlovku na základě vašeho stylu jízdy a několika klíčových parametrů. Jsou jimi průměr, délka, zdvih, hmotnost, vedení bovdenu a umístění ovládací páčky. Vybrat si můžete z renomovaných sedlovek od CrankBrothers, Giant nebo Kind Shock.

Teleskopická-sedlovka-Hodaka-31-6x425mm-Moolbike

Chcete si vyzkoušet, jak funguje teleskopická sedlovka a jestli vám bude vyhovovat? Stavte se na některé z našich prodejen, rádi vám pomůžeme s jejím výběrem.

 

Výhody a nevýhody teleskopické sedlovky

Hlavní výhodou teleskopické sedlovky je její ovládání za jízdy. Stačí zmáčknout páčku, nadzvednout se a sedlo vystřelí do maximální výšky, nebo naopak zmáčknout páčku, zatlačit a sedlo zajede až k rámu. Sedlo nízko umožňuje lepší kontrolu kola při sjezdech a sedlo vysoko oceníte při delších výjezdech.

+  změna polohy sedla za jízdy
+  lepší ovládání kola
+  vyšší bezpečnost díky přizpůsobení
-  vyšší hmotnost
-  vyšší cena
-  nutnost občasného servisu

 

 

Jak vybrat „teleskopku“ podle stylu jízdy teleskopka velký zdvih

Na disciplíny, jako jsou trail, downhill, enduro nebo all mountain se hodí teleskopické sedlovky s velkým zdvihem (cca 100-200 mm). Rámy těchto typů kol jsou spíše menší a snížené, takže při jízdě po rovině potřebuje jezdec hodně vysunuté sedlo. Ovšem při jízdě v terénu je kvůli lepší technice potřeba sedlo snížit a při sjezdu téměř nebo úplně zasunout k rámu. Při těchto disciplínách nám nebude vadit vyšší hmotnost (sedlovky jsou dlouhé).

 

teleskopka malý zdvihTeleskopickou sedlovku si v posledních letech pořizují také cyklisté, kteří jezdí se svým horským kolem spíše v lehčím terénu – cross country (XC), maraton. Ale můžete si ji namontovat třeba i na gravel bike. Na tento styl jízdy vám bude stačit malý zdvih (cca 50–100 mm), protože pravděpodobně nebudete jezdit extrémní sjezdy ani výjezdy.

 

 

Na ostatní druhy kol (městská, BMX, silniční) se teleskopické sedlovky zpravidla nedávají, protože je to zbytečné.

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat odpruženou vidlici

 

Průměr, délka, zdvih

  • Průměr je velmi důležitý, protože teleskopická sedlovka musí v první řadě pasovat do rámu vašeho kola. Nejčastěji se můžete setkat s průměry sedlovek 30,9 mm nebo 31,6 mm, ovšem existuje také malý průměr 27,2 mm a velký průměr 34,9 mm. V případě, že si vyberete teleskopickou sedlovku s menším průměrem, než je otvor ve vašem rámu, musíte použít redukci (pomůžeme vám na prodejně). Sedlovku s velkým průměrem do menšího rámu nedostanete.
  • Délka vysunovací sedlovky by měla být taková, aby obsáhla všechny polohy, které při své výšce na kole potřebujete. Maximální délky se pohybují okolo 400–500 mm. Pokud jste menšího vzrůstu a na kole máte sedlovku téměř úplně zasunutou, dejte si pozor – teleskopická sedlovka vám oproti klasické i při úplném zasunutí přidá cca 10–30 mm.

     Teleskopka vysunut†_1               Teleskopka zasunut†

  • Zdvih je parametr, který souvisí s délkou, a bývá s ní často zaměňován. Délka je rozměr sedlové trubky od konce ke konci tyče. Zdvih je krajní vzdálenost, v rámci níž se může sedlovka pohybovat – tedy rozdíl mezi maximálním a minimálním vytažením (zasunutím). Jak už jsme uvedli výše, na sjezdy volte zdvih 100–200 mm, na jízdu v lehčím terénu 50–100 mm.

 

Na hmotnosti (ne)záleží

Teleskopická sedlovka je těžší než klasická sedlovka. Ale má nás to trápit? Popravdě řečeno, jak koho, protože rozdíl může být klidně i o 200–400 g. Pokud jezdíte cross country, lehčí terén, a jde vám o rychlost, vybírejte co nejlehčí teleskopku – nicméně musíte počítat s vyšší cenou.

Ale pokud jezdíte pouze rekreačně nebo vám jde hlavně o pohodlnou jízdu z kopce a techniku, hmotnost vás trápit nemusí. Za ten komfort pár gramů navíc určitě stojí. Navíc se jedná o závaží na pevné části kola blízko těžiště, kde rozdíl tolik nepoznáte.

       Pevn† sedlovka na v†ze          Teleskopick† sedlovka na v†ze

 

Vedení bovdenu a umístění páčky

Při výběru teleskopické sedlovky si dejte pozor na to, jakým stylem má řešeno ovládání. Některé sedlovky vyžadují vedení bovdenu uvnitř rámu, jiné venkem. Je to podobné jako u řazení a brzd – záleží na tom, jaký máte rám. Některé sedlovky umožňují obě varianty. 

  • Výhodou vnitřního vedení je ochrana před nečistotami a ničím nenarušený design kola.
  • Výhodou venkovního vedení je snadná instalace a případná výměna bovdenu.

A jak je to s ovládáním? Dělají se teleskopky s ovládáním páčkou pod sedlem, ale praktičtější (a rozšířenější) je ovládání páčkou na řídítkách. Toto řešení je bezpečnější, protože se jezdec nemusí za jízdy jednou rukou pouštět. Páčka se u moderních horských kol, které už zpravidla nemají přesmykač (a jeho ovládání), umisťuje na levou část řídítek. Buď může mít samostatnou objímku, nebo se dá přichytit na brzdu.

P†üka od teleskopicke sedlovky

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat nářadí na kolo

 

Plynulá regulace vs. úrovně

Co tím máme na mysli? Z hlediska mechanismu zasouvání/vysouvání se dělají dva druhy teleskopických sedlovek. Ty s „plynulou regulací“ fungují tak, že je můžete zastavit v jakémkoliv bodě zdvihu. Jiné sedlovky mají několik úrovní (např. 4), na nichž se sedlovka vždy „zarazí“ a mezi nimi není možné sedlovku ukotvit. Rozdíly ve zdvizích ale nejsou tak velké, abyste si i z těchto „předvolených“ úrovní nevybrali.

 

Přejeme vám šťastnou ruku při výběru teleskopické sedlovky. Pokud si nejste jistí, stavte se na některé z našich prodejen a my vám poradíme.