Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak zazimovat kolo – údržba, parkování a co dál?

Nejhorší, co můžete udělat, je nechat kolo špinavé a šoupnout ho někam na balkón nebo do vlhkého sklepa. V tomto článku se dozvíte, jak zazimovat kolo, abyste ho na jaře našli v pěkném stavu.

Tento článek je určen všem amatérským cyklistům, protože profíci by se 1) hádali, že to nestačí a 2) stejně jezdí i přes zimu. Ale pokud pro vás prostě skončila cyklistická sezona a kolo odkládáte k zimnímu spánku někam, kde na něj do jara nesáhnete, pak jste tady správně.

 zazimování kola

 

Na úvod – 2 věci, které nedělejte! 

Nebuďte líní a nenechávejte kolo špinavé.

mytí kolaNánosy bláta, mazadla smíchaná s prachem a další nečistoty by přes zimu nadělaly hodně neplechy. Nejen, že špína na kole zatvrdne a na jaře ji z něj budete horko těžko dostávat, ale sama o sobě může kolo a jeho komponenty poškodit. Třeba bláto obsahuje vodu, která zcela jistě způsobí korozi kovových částí, jako je třeba řetěz, přesmykač, sedlová trubka apod. Pokud kolo budete parkovat ve vlhkém sklepě, na balkóně nebo v garáži, kde se netopí, neudělá mu bláto vůbec dobře.

Častou chybou, a to neplatí jenom pro zimní období, je mytí kola tzv. vapkou. Nemyjte kolo silným proudem vody někde u benzínky, protože se dostane i tam, kam nemá. Normální opláchnutí hadicí je v pohodě, ale silný proud vstříkne vodu i do středu, nábojů, hlavového složení apod. Kolo se může jevit i po přejetí hadříkem jako suché, ale věřte, že uvnitř je plné vody. A nastává opět problém s reznutím.

 

1. Umyjte kolo a vysušte ho

Jak už vyplývá z rad, co nedělat, před zazimováním kolo umyjte a vysušte. Ideální je použít vlhký hadr, klasický koupelnový kartáč, případně starý kartáček na zuby. Špíny a mastnotu dobře rozpouští Cyklostar, který koupíte na našem e-shopu i na prodejnách. Ideální je kolo po umytí krátce projet, aby z něj okapala skrytá voda a aby lehce prouděním vzduchu oschlo.

 

2. Namažte řetěz a vidlici 

mazání - řetězJe dobře známo, že olej chrání kovové části před korozí, takže je fajn, když kolo před uskladněním přes zimu namažete kvalitním mazivem. Ale pozor! Jenom ty části, které mají být namazány! Čistý a suchý řetěz namažte olejem na řetězy. Můžete použít i takový, který je určen do mokrého počasí, protože má ještě lepší ochranné vlastnosti. Kluzáky vidlice nastříkejte silikonovým olejem, propružte a přebytečný maz se špínou utřete. Postup opakujte, dokud hadřík nebude úplně čistý. Na závěr stříkněte olej, propružte, utřete a nechte na vidlici pouze tenký film.

 

 

3. Ošetřete další části vazelínou

Některé další části kola můžete taky namazat. Ovšem ne přehazovačku, kazetu apod. – tyto části se nikdy nemažou! Speciální vazelínou můžete namazat sedlovou trubku v místech, kde se zasouvá do rámu nebo konce bovdenů. Vazelína zabrání kondenzaci vody na daných místech, a tudíž i korozi. Navíc až na jaře vyjedete, sedlovka vám nebude pod zadkem křupat.

Netroufáte si na servis kola? Nic se neděje, klidně se stavte na některé z našich prodejen a my se rádi o všechno postaráme. Nejlepší je dát kolo do servisu na podzim, protože na jaře mívají servisy narváno.

 

4. Nafoukejte pneumatiky

Zkontrolujte, že kolo máte dostatečně nafoukané. Určitě by mu neprospělo, kdyby celou zimu stálo na podhuštěných pneumatikách, nebo spíše na ráfcích. Pláště by se mohly poškodit. Zároveň to ale s tlakem nijak zvlášť nepřehánějte, protože jak se na jaře nebo v létě (až kolo odzimujete) začne oteplovat, vzduch se začne rozpínat a tlak v pneumatikách vzroste. 

foukání kola

 

5. Zaparkujte ideálně na suchém místě

Už to tady padlo několikrát. Hlavním nepřítelem kola je vlhkost, která přes zimu může napáchat hodně škody. Proto se kolo snažte zaparkovat na suchém, nebo aspoň dobře větraném místě. Sklep nebo kolárna jsou v pohodě, často je tam i okno na větrání. S balkónem už je to horší, ale když kolo přikryjete plachtou a nebude na něj vyloženě pršet, taky se mu nic nestane. Nejlépe uděláte, když kolo zaparkujete v garáži nebo uvnitř bytu. Je jedno, jestli kolo zaparkujete normálně, zavěsíte na zeď za pedál nebo za přední či zadní kolo. Pokud je v pořádku, žádná poloha mu nevadí.

 

Přejeme vám krásnou zimu a ať své kolo najdete na jaře/v létě ve skvělé kondici!