Škodí kolu mráz? Vše o zimním parkování na balkoně, v garáži nebo prostě venku

Pročetli jsme za vás křížem krážem bikerská fóra, přidali jsme vlastní kritický pohled a přinášíme vám všechno důležité o parkování kola v zimě. Pojďte zjistit, jestli a které komponenty trpí a jak jim pomoct.

Ne každý má ten luxus, aby mohl kolo přes zimu parkovat v zateplené garáži nebo přímo v domě/v bytě. Řada bikerů se proto uchyluje k alternativním řešením, jako je skladování kola na otevřeném balkoně, v nezateplené kůlně, ve sklepě apod., což ale může být za dodržení několika pravidel taky v pohodě.

 

Teplo a sucho vs. zima a vlhko

Ideální je skladovat kolo v teple a v suchu, protože to svědčí snad všem komponentům. Tedy ve srovnání se zimou a vlhkem. Nicméně hned na úvod chceme říct, že vaše kolo se v zimě a vlhku nerozpadne na prach, to určitě ne, jen to rozhodně nejsou ideální podmínky. Pokud vám ale nic jiného nezbývá, dbejte na to, aby vaše kolo bylo vždy suché, čisté a namazané (viz níže).

 

oüista r†mu 2

 

Teploty okolo 0° C pro kolo nepředstavují žádný problém. Nicméně velký mráz a obecně mínusové teploty nesvědčí zejména plastům, které křehnou – ztrácejí pevnost a můžou popraskat. Kvalitním dílům by se ale nemělo nic stát ani při teplotách -20° C – pokud jsou suché! Z fyziky víme, že led má větší objem než kapalná voda, takže po zmrznutí vody uvnitř přehazovačky, v brzdových pákách atd. by mohlo dojít k poškození těchto komponentů (více níže).

 

Kolo zakryté textilií

Před umístěním kola v zimě na balkon, do garáže nebo do kůlny jej vždy osušte, očistěte a zakryjte. Čím? Vhodná je nějaká deka nebo jiná textilie, protože se jedná o prodyšný materiál; pod igelitem se bude vzdušná vlhkost srážet. Někteří bikeři a outdooroví nadšenci doporučují levný materiál s názvem Tyvek, což je membránová textilie, která se používá ve stavebnictví a při campingu. 

Případně si můžete pořídit některý z vaků či obalů na kola z naší nabídky na Moolbike.cz. Cenovka je příznivá a za ten klid v duši, že vaše kolo v zimě netrpí, to stojí. Nyní se už pojďme podívat na mráz a jednotlivé komponenty, které se často probírají mezi cyklisty i na už zmíněných bikerských fórech.

 

obal na kolo

 

ČTĚTE TAKÉ: Tohle nepodceňte: Jak připravit kolo po zimě?

 

Na co si dát pozor u těchto komponentů:

Rám by měl mráz i vzdušnou vlhkost zvládnout, ať už je vyrobený z hliníku, karbonu, titanu nebo z oceli. Tedy za předpokladu, že na něm nejsou žádné hluboké vrypy, kde by mohl začít korodovat. To se týká především starších a levnějších rámů z oceli. 

Odpružená vidlice je dobře zapouzdřená a má na kluzácích těsnění, takže poškození mrazem ani vlhkostí nehrozí. Ve vzduchových vidlicích jen klesne z důvodu nižší teploty tlak (opět ta fyzika), takže je při jízdě měkčí. Naopak pružinové vidlice budou tužší. A stejně tak vidlice s olejovými patronami – olej bude hustší.

Pláště stejně jako vzduchové vidlice v zimě přijdou o část tlaku. Mráz ani vlhkost jim ale vůbec nevadí, pokud nejsou nijak poškozené (praskliny apod.). Dejte si pozor, abyste kolo nenechali celou zimu stát s vyfouknutým pláštěm, protože to by plášti ani ráfku neudělalo vůbec dobře.

Řetěz je, jak asi tušíte, velmi náchylný ke korozi. Samotný mráz mu nevadí, ale kamenem úrazu je vlhkost. Ta může způsobit, že po zimě přijdete ke kolu a na řetězu bude „liška“ – tak někteří cyklisté říkají povrchové rzi. Jak tomu zabránit? Řetěz před parkováním vždy vysušte a namažte mazadlem na řetězy – nejlépe speciálním olejem do vlhkého počasí. (Zjistit víc) Pokud s kolem v zimě vůbec neplánujete jezdit, můžete řetěz sundat a schovat ho prostě doma.

Převodník a kazeta (ozubená kola vepředu a vzadu) mráz i vlhkost v pohodě zvládnou, jsou to velmi bytelné kovové díly. Jen je před umístěním na mráz vysušte. Pozor, tyto díly se nemažou, a to ani v zimě! Chcete pak celý pohon rozebírat a odmašťovat? 

Přesmykač a přehazovačka, jakožto komponenty, které se starají o přesouvání řetězu po ozubených kolech, obsahují spoustu malých dílů s jemným chodem. Kdyby se do nich dostala voda a zmrzla, mohly by se zničit. Navíc řada dílů je z plastu, který v mrazu křehne a není tak odolný vůči nárazům. Někteří bikeři zmiňují, že při jízdě ve velkých mrazech okolo -20 °C ulomili příliš agresivním zmáčknutím plastovou řadicí páčku. 

Brzdy jsou z hlediska této problematiky široký pojem, takže to vezměme od začátku. Kovové brzdové páky jsou úplně v pohodě. Plastové páky a kryty brzdového mechanismu na řídítkách zimu taky přežijí, ale jsou náchylnější k poškození nárazem třeba při pádu. Pozor na vodu v drátových bovdenech, mráz by je mohl roztrhat. Někteří bikeři se často bojí o hydraulické brzdy, ale vy se nebojte, kapalina je mrazuodolná. Brzdovým destičkám v kotoučových brzdách mínusové teploty nevadí, ale některé méně kvalitní špalky v čelisťových brzdách můžou popraskat. na kotoučích kotoučových brzd se stejně jako u řetězu může objevit „liška“. Opět je klíčové vše udržovat suché a čisté. 

Pedály nebudou mít problém, pokud nemáte nějaké extra levné z nekvalitního plastu. Pokud máte nášlapná „SPDčka“ nebo obecně kufry, zase si dejte bacha na vodu a její roztažnost v mrazu. Do ložisek by se vlhkost dostat neměla – obvykle jsou zapouzdřená.

Sedlo dobře obalte hadrem, aby na něj nefoukalo. Do potravinové folie nebo do igelitu jej spíše nebalte – opět by zde mohlo dojít jako při zakrytí celého kola igelitem ke kondenzaci a k ještě zhoršení situace. Holé sedlo by ve vlhku a mrazu mohlo popraskat, mohla by se z něj oloupat barva apod.

Sedlová trubka a teleskopická sedlovka jsou v zimě poměrně náchylné k tzv. srůstání. Jde o to, že vlivem vlhkosti, velkého tlaku a času se může sedlovka zadřít v rámové trubce, přičemž její uvolnění je velmi těžké a bojují s ním i specializované cykloservisy. Proto mějte sedlovou trubku i teleskopickou sedlovku vždy namazanou vazelínou, což se ostatně doporučuje celoročně. Pokud by se vám tahle situace stala (že vám nepůjde vyndat sedlová trubka), stavte se u nás na prodejně a pomůžeme vám.

 

Shrnutí

Suma sumarum, je to na vás, jak situaci vyhodnotíte. Jeden tábor bikerů by své dvoukolé miláčky na mrazu nikdy nenechal, druhý dle svých zkušeností úplně s klidem. Proti parkování kola v zimě na balkoně nebo ve sklepě padají také velmi často argumenty, že vám jej můžou ukrást zloději apod., ale to je na úplně jinou debatu o zámcích a dalších druzích zabezpečení (taky jsme o tom psali).

Rozhodli jste se mít kolo raději uvnitř? Docela zajímavým řešením jsou držáky na kola, které se montují na stěnu, takže můžete mít kolo klidně v bytě třeba na chodbě.

 

Přejeme vám parkování biku bez komplikací!

 

ČTĚTE TAKÉ: Zloději nemají šanci: Čím, kde a jak zamknout kolo

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení