Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat brzdy na kolo

Brzdy patří na základě vyhlášky č. 341/2002 Sb. k povinné výbavě každého jízdního kola. Už vám ty staré dosloužily nebo chcete přejít na vyšší model? V tomto článku se dozvíte jak vybrat brzdy na kolo i jednotlivé náhradní díly – ať už máte kolo horské, silniční nebo jiné.

V současné době jsou nejrozšířenější kotoučové brzdy od Shimano či Sram, ve kterých se mění brzdové destičky. U starších, levnějších a speciálních typů kol se stále používají čelisťové brzy, ve kterých se mění brzdové špalky.

Nebrzdí vám kolo? Stavte se na některé z našich prodejen Moolbike, rádi vám pomůžeme se servisem nebo s pořízením nových dílů.

 

 

 

Kotoučové brzdy brzdový kotouč

Tento typ brzd dnes najdeme u většiny horských, trekových, gravel a dalších kol pro širokou veřejnost. Dokonce pronikají i do kategorie kol silničních, kde hrály dlouhá léta prim čelisťové brzdy. Kotoučové brzdy vynikají vysokou účinností, dobrým chlazením a širokou nabídkou různých typů a komponentů. Dělí se na lepší hydraulické a horší mechanické.

  • Hydraulické kotoučové brzdy fungují tak, že tlak vyvinutý při zmáčknutí brzdových pák je systémem přenášen do brzdového třmenu přes kapalinu. Pístky pak přitlačí brzdové destičky ke kotouči v náboji kola a dochází k brždění. Kapalinou může být minerální olej (např. brzdy Shimano) nebo brzdovou kapalinu DOT 3–5 (např. brzdy Sram). Tento typ brzdového systému je lepší a dražší.
  • Mechanické kotoučové brzdy přenášejí sílu při zmáčknutí brzdových pák pomocí lanka – bovdenu. Toto lanko vede do třmenu brzdy, kde stáhne brzdové destičky ke kotouči. Účinnost tohoto typu brzd je mnohem nižší než u brzd hydraulických, a proto ho v dnešní době najdeme jen u levných nebo dětských kol.

Při montáži/demontáži jakýchkoliv součástí brzd si dejte pozor na mastnotu. Všechny části brzd, ale především kotouče a destičky, odmastěte příslušnými čističi

 

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak nastavit kolo

 

Z čeho se skládá systém kotoučových brzd?

brzdovā p†ky 2Brzdové páky se nacházejí úplně na začátku celého systému a při jejich zmáčknutí dochází buď ke stlačení kapaliny (hydraulické brzdy) nebo k natažení lanka (mechanické brzdy). Dělají se různé druhy pák – liší se hmotností, zakřivením, barvou apod. Čím dražší, tím lehčí, přesnější a efektivnější v přenosu síly. Součástí páky v hydraulickém systému je na řídítkách ještě nádobka s kapalinou, která slouží k jejímu doplnění nebo odvzdušnění. Dražší brzdové páky umožňují nastavení charakteristiky (maximální vs. slabší přenos síly).

NÁŠ TIP: Vždy se snažte kupovat páky i třmen od stejného výrobce, abyste dosáhli ideální charakteristiky brždění.

Bovden s lankem / hadička s kapalinou jsou prvky, které přenášejí sílu vyvinutou na pákách směrem k brzdovým třmenům. Při výběru dbejte na správnou délku, respektive na zkrácení nového bovdenu/hadičky na správnou délku. Kdybyste si nevěděli rady, stavte se u nás na prodejně. Pozor: Do brzd pro minerální olej (Shimano) nikdy nesmíte dát brzdovou kapalinu DOT 3–5 (Sram) a naopak, došlo by ke zničení systémů. Brzdové kapaliny se vyrábějí s různou hustotou do různého typu počasí a s různými charakteristikami (tvrdý chod vs. měkký apod.).

NÁŠ TIP: Pokud doma nemáte plnicí/odvzdušňovací sadu na hydraulické brzdy, raději se stavte u nás na prodejně a my vám se vším pomůžeme. 

Brzdový třmen je komponent, do kterého vede bovden/hadička a který je upevněn na zadní stavbě rámu (zadní brzda) nebo na vidlici (přední brzda). Dělají se dva rozměry – IS standard a Post Mount (PM), které se liší umístěním šroubů, takže si tento parametr pohlídejte. V případě, že váš rám má z výroby jiný standard, než potřebujete, stačí dokoupit příslušnou redukci (adaptér). V brzdovém třmenu je obvykle 2–6 pístků, které vytlačují brzdové destičky. Na rekreační jízdu stačí 2 pístky, při náročných sjezdech jich potřebujete víc.

brzdovy trmen

 

Brzdové destičky jsou komponenty, které svým třením o kotouč způsobují brždění celého kola, takže jejich výběr je velmi důležitý. A stejně tak jejich pravidelná výměna! Dejte si pozor na tvar brzdových destiček, který se může lišit – nejlepší je přinést si na prodejnu ty staré, abyste měli jistoru. Někteří výrobci vyrábějí brzdové destičky s různým účinkem a do různého počasí – poznáte je podle barvy. brzdové destičky

  • Organické (polymerové) destičky jsou běžnější, levnější a vyznačují se poměrně solidní účinností za běžných podmínek a tichým chodem, ale relativně velkým opotřebováváním a pozvolným nástupem brzdného účinku. Najdeme je u většiny brzdových systému od Shimano.
  • Sintrované (metalické) destičky jsou určeny pro agresivnější jízdu po trailech nebo na čistokrevných sjezdech, protože mají rychlý nástup vysokého brzdného účinku, který si drží i při vyšších teplotách, jsou tvrdší, dražší a při brždění hlučnější. Mezi populární výrobce patří Galfer. Pokud chcete sintrované destičky (jsou tvrdé), musíte na ně mít vhodné kotouče! 

 

 

Brzdové kotouče jsou připevněny v náboji předního a zadního kola. Přední kotouč má většinou větší průměr než kotouč zadní, protože přední brzda čelí při jízdě většímu zatížení. Průměry kotoučů se pohybují od 140 do 200 mm, přičemž čím větší kotouč, tím lepší brzdný účinek a lepší chlazení, ale zároveň vyšší hmotnost. Pozor, větší kotouč se vám nemusí vejít do třmenu – budete možná potřebovat nástavec (redukci). Uchycení kotouče může být zajištěno buď šesti šrouby (obvykle torxy č. 25), nebo centrální matkou (CentrLock). Opět existují redukce, takže vybírat si můžete z obou typů. Kotouče se vyrábějí z oceli, ale můžou mít hliníkový střed, který zamezuje kroucení při větším zatížení. Čím dražší, tím lepší.

NÁŠ TIP: Cinkají vám kotouče? Může to být způsobeno trvale vytaženými pístky ve třmenu. Vyndejte destičky, pístky zatlačte plochým šroubovákem a opět vložte destičky. Pokud kotouče stále cinkají, povolte šrouby na třmenu a vycentrujte jej.

 

Čelisťové brzdy

Do této skupiny patří všechny typy „ráfkových“ brzd, které fungují na principu tření mezi brzdovým špalkem (brzdová gumička, brzdový špalík) a ráfkem. Přenos síly od pák na řídítkách přes lanko v bovdenu funguje stejně jako u mechanických kotoučových brzd, ale na konci není třmen, nýbrž čelisti. Čelisťové brzdy můžeme rozdělit na 3 základní druhy:

  • U-brzdy jsou vývojově nejstarší a mají nejmenší brzdný účinek. Čelisti mají tvar obráceného písmene „U“. Najdeme je na starších silničních kolech, retro kolech nebo na kolech typu BMX.
  • Cantilever je typ brzd, které vznikly s rozmachem horských kol. Na rozdíl od U-brzd měly větší účinnost a nezanášely se tolik bahnem. Dnes už se používají jen na cyklokrosu, ale i tam je nahrazují účinnější kotoučové brzdy. U kol pro veřejnost je nahradily V-brzdy.
  • V-brzdy (lidově „véčka“) se vyvinuly z brzd typu Cantilever. Díky postavení čelistí do tvaru písmene „V“ umožňují vyvinutí ještě většího tlaku. Pokud byste přecházeli z brzd Cantilever na véčka, musíte vyměnit i páky a bovden, protože je zde jiné rozpětí.

 v-brzda 4

 

 

 

 

Torpéda

Abychom byli úplní, neměli bychom zapomenout ani na tento typ brzdy. Jedná se o tzv. protišlapnou brzdu, kterou známe především z dětských kol. Jejich výhodou je snadné ovládání a bezpečnost – protočením pedálů vzad dochází k brždění zadního kola, takže nehrozí přepadnutí dítěte přes řídítka.

 

Přejeme vám správný výběr nových brzd nebo jednotlivých komponentů!

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat pláště na kolo