29.3. a 1.4. 2024 mají všechny naše pobočky zavřeno. E-shopové objednávky budeme odesílat 2.4. 2024. Děkujeme za pochopení.

Vzduchový vs. pružinový tlumič. Co je lepší?

Na celoodpružených kolech můžeme vidět dva typy tlumičů – jeden je na povrchu hladký, druhý má kolem sebe kovovou spirálu. Pojďme se podívat na rozdíly mezi vzduchovými a pružinovými tlumiči.

„Řekněte mi, co je lepší, a já si to koupím!“ No tak takhle jednoduché to není, ale to už jste asi čekali, pokud naše články čtete pravidelně. Většinou je to tak, že různé komponenty na kolo mají své výhody a nevýhody a také záleží na každém cyklistovi, co od svého kola očekává. S tlumiči zadní stavby je to stejné.

Obecně se dá říct, že vzduchové tlumiče jsou cenově dostupnější a hodí se pro mírnější terén, tedy pro disciplínu cross country (XC), zatímco pružinové tlumiče vyhledávají milovníci stylu all-mountain a enduro. Proč tomu tak je?

 received_217396053628945

 

Vzduch tvrdne, pružina je stálá

Pokud jste začátečník a na celoodpruženém kole jste toho ještě moc nenajezdili, tak rozdíl asi nepoznáte. Ale pokud jste zkušený biker, který s kolem umí pracovat i při náročných sjezdech, tak to už je jiná písnička. Pružinové tlumiče mají tzv. lineární charakter, tedy chovají se stejně při mírném i velkém stlačení – když si to krosíte z kopce dolů, vletíte do klopenky apod. Pocitově kolo při sjezdu více „pluje“.

Oproti tomu vzduchový tlumič je při velkém stlačení tvrdší. Takže se může stát, že ve středním terénu se vám kolo pod zadkem hezky pohupuje, ale ve velkém terénu, kdy je tlumič prakticky permanentně stlačený do půlky zdvihu, začne zadní část kola docela dost „kopat“. Je to dáno také tím, že vzduch se při stlačení zahřívá, rozpíná a tlumič tak tvrdne. Takže proto jsou ta nejlepší enduro kola vybavená pružinovými tlumiči.

Kdo chce nastavovat, volí vzduch

Tady na plné čáře vítězí vzduchový tlumič, tedy pokud chcete tlumič nastavovat, protože jezdíte v různých terénech. U vzduchového tlumiče se nastavují stejné parametry jako u vzduchové vidlice – sag (klidové zanoření), progresivita (aktivní rozsah zdvihu) a rebound (odskok). Super je, že požadovaného nastavení dosáhnete z velké části jednoduchým nahuštěním tlumiče.

Když ho nafoukáte hodně, bude tvrdý, když méně, tak měkký. Takže když jedete s partnerkou na výlet po cyklostezce, tlumič si nafoukáte hodně, aby se kolo moc nepohupovalo, a ještě si můžete zapnout lock-out (zamknutí tlumení). Když jedete sjezd, tlak uberete.

Pružinové tlumiče tolik možností nastavení nemají. Jejich tvrdost je dána tvrdostí pružiny, která může být buď měkčí, nebo tvrdší. Ano, sice si můžete drobně nastavit předpětí pružiny, ale tím už měníte její charakteristiku. Znamená to tedy, že pružinu si musíte ideálně koupit přesně na svou hmotnost a přesně na svůj styl jízdy/terén, kde budete jezdit.
tlumiče - vzduch a pružina

Hraje roli hmotnost, údržba nebo cena?

Hraje, a to zásadní. Pojďme se tedy pustit do těchto tří kritérií…

Při porovnání dvou tlumičů se stejným zdvihem, bude na 99 % těžší pružinová verze. Pro fyzikáře to překvapení nebude, protože zkrátka pružina je těžší než vzduch. Pružiny se dělají obvykle z oceli, a proto může být rozdíl i 500 gramů. Půl kila na relativně lehkém kole typu XC asi poznáte, ale na sjezdovém biku, který je celkově těžší, to zase takový problém není.

Údržba je podle našich zkušeností velmi podobná. Vzduchový tlumič musíte stejně jako vidlici čas od času očistit hadrem a kluzák namazat silikonovým olejem. Jednou za čas pak celý tlumič demontovat a vyčistit i vnitřní futro, případně zkontrolovat olejovou patronu. Do pružinového tlumiče se zase při jízdě více dostává prach a další nečistoty, protože vinutí pružiny je hodně „děravé“, takže ho budete muset šůrovat častěji.

Cena… No a jsme u toho. Pokud jste dosud neměli jasno, který z tlumičů si vybrat, pak za vás zřejmě rozhodne cenovka. Levnější jsou totiž celkem výrazně vzduchové tlumiče. Je to paradoxně úplně naopak než u vidlic, kde naopak na levných kolech najdeme pružinové vidlice. Je to dáno tím, že vyrobit dobře fungující tlumič je snazší u vzduchové technologie, než u pružinové. Aby pružinový fungoval opravdu dobře, musí být vyroben precizně – stejně jako prémiové pružinové vidlice. Pokud vzduchový tlumič stojí 5000 Kč, odpovídající pružinový bude stát 10 000 Kč.

 

Závěr

Co z toho vyplývá? Vzduchový tlumič si vyberte, pokud chcete jezdit v různých terénech, rádi si hrajete s nastavením a chcete ušetřit. Pružinový tlumič zvolte, pokud žijete sjezdy, vyžadujete perfektní pružení při malém i velkém stlačení pístu a nelimitují vás finance. Tak snad vám byl tento článek užitečný a vyberete si z kvalitních tlumičů značek Fox, Rock Shox nebo Suntour na našem e-shopu nebo na prodejnách.