Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak nastavit vzduchovou vidlici

Správné nastavení vzduchové vidlice u horského nebo trekového kola je klíčové pro váš požitek z jízdy. Ani sebelepší vidlice od renomovaného výrobce (Rock Shox, Fox aj.) nebude správně fungovat bez nastavení 3 základních parametrů (charakteristik). Těmi jsou:

  1. Klidové zanoření (sag)
  2. Aktivní rozsah zdvihu (progresivita)
  3. Odskok (rebound)

 

 Foukani vidlice

 

Toto nastavení je možné nejen u většiny vzduchových vidlic, ale také u tlumičů zadní stavby. Naopak u pružinových vidlic, které bývají na levnějších kolech, jde zpravidla nastavit pouze jejich tvrdost pomoc předpětí pružiny.

 

Sag v poż†dku 

 

Se servisem jakékoliv odpružené vidlice vám rádi pomůžeme na prodejně.

 

vybrat vidlici

 

mazání - vidlice 

NÁŠ TIP: Nastavení provádějte na čisté a namazané vidlici, aby nedošlo ke zkreslení kvůli tření. Oblečte se tak, jako jste zvyklí jezdit – tj. včetně helmy, batohu a dalšího vybavení.

 

Příprava vidlice před nastavením

  1. Očistěte kluzáky vidlice a těsnění vlhkým hadrem.
  2. Namažte kluzáky mazadlem na vidlice.
  3. Několikrát propružte. Na kluzáku by vám těsnění mělo vytvořit kroužek nečistot.
  4. Nečistoty setřete, opět namažte, a proces opakujte, dokud nebudou kluzáky čisté.
  5. Vidlici nahustěte pumpou na vidlice na tlak, který odpovídá vaší hmotnosti.

Tabulka hmotností jezdce a odpovídajících tlaků (v jednotkách PSI/Bar/ATM) bývá přímo na vidlici nebo se dá dohledat na stránkách výrobce. Vidlici nikdy nezkoušejte nafoukat klasickou pumpou na duše, vysoce stlačený vzduch by vám unikl pryč!

 

vybrat pumpu na vidlici

 

Klidové zanoření (sag)

Každá vidlice má určitý zdvih, tedy rozsah tlumení. U trekových kol to může být 80 mm, u sjezdových třeba i 200 mm. Ovšem jakmile se na kolo posadíte, tento zdvih se pod zátěží vašeho těla zmenší. Vidlice by se měla zanořit cca o 30 % jejího celkového zdvihu. K měření sagu slouží gumový kroužek, který se nachází na jednom z kluzáků.

  1. Gumový kroužek, který poslouží jako ryska, umístěte dolů k těsnění.
  2. Najděte si zeď, o kterou se na kole můžete opřít.
  3. Postavte se do pedálů a vyrovnejte váhu z 50 % na přední a z 50 % na zadní kolo.
  4. Z kola opatrně sesedněte a podívejte se, kam se kroužek posunul.
  5. Pokud do 30 % zdvihu vidlice, máte sag nastavený v pořádku. Pokud o méně (např. 20 %), vidlice je na vás příliš tvrdá a musíte trochu vzduchu upustit. Pokud o více (např. 40 %), je na vás vidlice příliš měkká a musíte ji dofoukat.

 

Sag v poż†dku

 

Aktivní rozsah zdvihu (progresivita) 

Tímto nastavením se pokusíme docílit toho, abyste při svém stylu jízdy využili co nejvíce zdvihu vidlice, aniž byste si rozhodili sag. Jiné bude nastavení pro mírnou jízdu po cyklostezkách, jiné pro sjezdy a přetížení v náročném terénu. Při zhoupnutí plnou silou na rovince by se vidlice měla zanořit na cca 80 % zdvihu. Opět nám pomůže kroužek.

  1. Gumový kroužek umístěte dolů k těsnění.
  2. Rozjeďte se pomalu po rovném povrchu a přestaňte šlapat.
  3. Postavte se do pedálů a vyrovnejte váhu z 50 % na přední a z 50 % na zadní kolo.
  4. Plnou silou 3x po sobě zatlačte směrem k zemi. Slezte a podívejte se na vidlici.
  5. Pokud se kroužek nachází cca na 80 % zdvihu vidlice, máte progresivitu nastavenou v pořádku. Pokud níže (např. 60 %), je potřeba z vnitřní části vidlice odebrat tzv. spacer/token. Pokud výše (např. 90 %), je potřeba vidlici naopak „vypodložit“.

 

NÁŠ TIP: Jezdíte vždy mírně a převážně po cyklostezkách? Nastavte si progresivitu klidně na 85–90 %, rezerva 20 % pro vás nemá smysl a zbytečně byste se ochudili o zdvih.

Na doraz

 

Odskok (rebound)

Kromě toho, že se vidlice při jízdě v terénu stlačuje, musí se vždy zase vrátit do původního rozpětí. Rychlosti vrácení se říká odskok. Příliš rychlý odskok sice vidlici rychle vrátí, ale projevuje se tvrdým „odskakováním“ (předního) kola. Pomalý odskok zase způsobí, že vidlice bude permanentně stlačená. Např. na vidlicích Rock Shox se odskok nastavuje otáčením knoflíku zespodu jedné z noh.

  1. Otočný knoflík umístěte přibližně na střed rozsahu.
  2. Projeďte se na kole po nerovnostech. Dobře poslouží třeba sjezd z chodníku.
  3. Pokud máte pocit, že je vidlice příliš „tvrdá“ a rychle odskakuje, otočte knoflík blíže k pomalému odskoku. Pokud se vám zdá „líná“ a nestíhá se vracet, otočte knoflík blíže k rychlému odskoku.

Rebound

Nové odpružené vidlice Rock Shox mají rychlý odskok označen symbolem zajíce a pomalý symbolem želvy. Toto nastavení můžete během jízdy (a podle terénu) klidně měnit.

 

Potřebujete pomoct? S nastavením jakékoliv odpružené vidlice nebo tlumiče vám rádi pomůžeme na některé z našich prodejen

Objednat se