Ke každému nákupu za zboží nad 500,-kč dárek ZDARMA do vyprodání zásob.

Co je lepší? Dušové vs. bezdušové systémy

Dneska si posvítíme na dilema moderních bikerů: Vozit duše, nebo přejít na bezdušové ráfky a pláště? Pojďme se podívat na všechny výhody a nevýhody.

Každý cyklista dobře zná klasické duše, jejich výměnu, zalepování při defektu a tak podobně. To ale není jediná možnost, jak do plášťů dostat potřebný tlak. 

Na e-shopu i na prodejnách rok co rok sílí poptávka po kolech, které mají už z výroby tzv. bezdušový systém, nebo jsou na něj alespoň připraveny díky speciálním ráfkům a plášťům. Náš tým Moolbike má zkušenosti s oběma systémy a shodli jsme se, že…

dusenakolo

Bezdušové systémy 

Mají smysl pro bikery, kteří jezdí často, užívají si rychlou technickou jízdu v terénu a zkoušení nových věcí s údržbou kola je pro ně zábava.

K výhodám plášťů a ráfků bez duší (označovaných jako tubeless ready) patří za určitých okolností nižší hmotnost. Pokud vezmeme v potaz 29” horské kolo, může úspora v součtu obou kol dosáhnout cca 200 g. Těsnící tmel (slangově mlíko), který automaticky utěsňuje menší defekty a celkově zamezuje úniku vzduchu, je totiž lehčí než klasická duše. 

Navíc se říká, že hmotnost na rotačních částech kola je pocitově 2x větší než na statických, jako je třeba rám. Takže úsporu zde opravdu poznáte. Na druhou stranu, pokud kromě mlíka použijete pro jistotu ještě molitanovou vložku, a u druhého kola ne klasickou, ale ultralight duši, dostanete se na podobné hodnoty. Opravdu, máme to vyzkoušené. 

plastkolo

Většina bikerů se shoduje an tom, že bezdušové pláště mají v terénu lepší jízdní vlastnosti. Zdůrazňujeme – v terénu. Například lépe přilnou k povrchu trailu, což souvisí s možností mít v nich menší tlaky. Pokud jezdíte po cyklostezkách s rodinou, je to jedno. 

Hlavní výhodou „bezdušáků“ je ale to, že se prakticky vyhnete defektům. Propíchnutí od trnů nebo ostrých kamenů ihned zacelí tmel. Ten se ale musí doplňovat přibližně co dva měsíce, protože se odpařuje. Při středních defektech se díry dočasně utěsňují tzv. knoty (musíte je vozit s sebou) a při větších defektech stejně musíte do pláště vložit normální duši. 

První nevýhodou je vyšší pořizovací cena, protože jeden kvalitní plášť stojí minimálně 600 Kč. Potřebujete bezdušové ráfky (cena různá), těsnící tmel (0,5 l cca 500 Kč), pásku na zadělání niplů (cca 200 Kč) a speciální samostatný ventilek (cca 200 Kč).

tmelnakoloco2nakolo

Neobejdete se bez výkonné pumpy (cca 1000 Kč), CO2 bombičky (150 Kč) nebo pumpy s tzv. boosterem (rychle pošle do pneu vzduch, čímž dojde k utěsnění prostor). Další nevýhodou je stříkající tmel všude kolem, když vás potká větší defekt nebo když prorazíte plášť, a poslední nutnost dofukovat pláště zhruba každý týden.

VÝHODY

  • bez vložky nižší hmotnost
  • mlíko zacelí drobné defekty
  • lepší jízdní vlastnosti – přilnavost (umožňují ji nižší tlaky)
  • silný plášť, mlíko, silná vložka = „nezničitelný“ set

NEVÝHODY

  • vyšší cena – plášťů, ráfků, tmelu, ventilku, pásky, výkonné pumpy/kompresoru
  • stříkající/vytékající tmel při větším defektu
  • náročnost údržby (doplňování tmelu, dofukování)
  • horší vzduchotěsnost (vydrží cca 1 týden)

Dušové (klasické) systémy 

Jsou správná volba, pokud jste spíše občasný a rekreační cyklista. Ale i pokud sice jezdíte dost, nicméně 1) nechcete myslet na údržbu a 2) nejezdíte v náročném terénu.

Eliminace menších defektů u bezdušových plášťů je sice lákavá, ovšem když už se vám podaří větší průraz, vše máte špinavé od mlíka a čeká vás náročný servis. Oprava píchnuté duše je jednoduchá. Vyndáte ji, zalepíte nebo vyměníte, nahodíte zpět a jede se dál. 

Pokud si připlatíte za lepší pláště a kvalitní duši, mělo by se vaše množství defektů za sezonu taky snížit. Pokud si koupíte lehký plášť a k tomu ultralight duši, dostanete se na podobně nízké hmotnosti jako u bezdušových plášťů, ale to do velkého terénu spíše nedoporučujeme – právě kvůli odolnosti proti defektům. Je to něco za něco.

duseultralite

Kromě relativně rychlé výměny duše nebo jejího zalepení souvisí s defekty ještě jedna výhoda. Pokud se vám podaří natrhnout plášť z boku, ale nepoškodit duši, klidně budete moct opatrně pokračovat v jízdě. Doma stačí trhlinu vypodložit a zalepit. U bezdušového systému by byl vzduch okamžitě pryč a zalepení nepřipadá v úvahu.

Další výhodou je těsnost. Kvalitní duše s kvalitním ventilkem udrží vámi požadovaný tlak třeba i dva měsíce. Zmiňme také, že mezi duší a vnitřní stranou pláště vzniká při jízdě tření, ale jestli má vliv na celkový valivý odpor, je spíše sporné.

Mezi hlavní nevýhody patří zejména vyšší hmotnost, pokud si koupíte průměrně drahé pláště a průměrně drahou (levnou) duši, a už zmiňované vyšší riziko defektů. Nic neobvyklého není ani procvaknutí duše o hrany ráfku při agresivní jízdě v terénu. 

VÝHODY

  • nižší cena
  • relativně snadná výměna/zalepení duše venku
  • nízká hmotnost při lehkém plášti a ultralight duši
  • lepší vzduchotěsnost – až 2 měsíce

NEVÝHODY

  • horší jízdní vlastnosti (menší přilnavost)
  • větší náchylnost ke klasickým defektům
  • náchylnost k procvaknutí duše o ráfek
  • vyšší hmotnost při levných pláštích a duších

Už víte, co je pro vás to pravé (bez)dušové? :) Přejeme vám správný výběr!

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení