29.3. a 1.4. 2024 mají všechny naše pobočky zavřeno. E-shopové objednávky budeme odesílat 2.4. 2024. Děkujeme za pochopení.

Vidlice

Vidlice se nachází v přední části jízdního kola a slouží k upnutí předního kola. Kvůli jízdnímu komfortu se v současnosti vyrábí tzv. odpružené vidlice. Odpružená vidlice výrazným způsobem tlumí rázy od předního kola a tím je dosaženo komfortnější jízdy - nad kolem má jezdec v terénu lepší kontrolu, dochází k nižší únavě rukou i celého těla (jezdec není tzv. vytřepaný) a jízda je výrazně příjemnější – klidnější.

V současnosti rozlišujeme tři základní typy vidlic – pevná, pružinová a vzduchová. S pevnou vidlicí se setkáte u nejlevnějších modelů trekových, městských či dětských kol (kde lze tímto způsobem dosáhnout ekonomické úspory min. 1 500 Kč). Pevná vidlice má však i své výrazné výhody – nízká váha a tuhost ( maximální přenos energie vynaložené při šlapání) . S pevnou vidlicí se tak setkáte u silničních a finess kol, kde je nízká váha a maximální výkon velmi důležitým prvkem. U silničních kol se navíc nepředpokládá jízda v terénu a odpružení je tak zbytečné.

Ve střední kategorii jízdních kol určených do lehkého terénu se setkáte nejčastěji s pružinovou odpruženou vidlicí, která zajistí jezdci dostatečný komfort během jízdy. Základním tlumícím prvkem je zde pružina. Pružinové vidlice se mezi sebou liší použitou technologií a nelze očekávat od základního typu pružinové vidlice to stejné, jako od pružinové vidlice u dražších modelů.

Vzduchové vidlice nabízí oproti pružinovým vidlicím celou řadu výhod. Mezi ty největší patří: 1) Nižší váha vidlice 2) Bohaté možnosti nastavení vidlice – a) tuhost vidlice dle váhy jezdce (nastavení tlaku vidlice) - zbytečně nepropružuje při jízdě po rovném povrchu, zároveň ale přináší potřebnou dávku pohodlí a stabilitu i při brzdění, v zatáčkách apod.  b) nastavení odskoku - tedy aby vidlice adekvátní rychlostí zpracovávala nerovnosti terénu. Dražší modely jsou fundovanější, lehčí a s většími možnostmi přizpůsobení požadavkům jezdce. Nebojte se tedy pro své pohodlí investovat.

U vidlice velmi oceníte funkci LOCK-OUT, tedy uzamykání. Tu využijete na rovných asfaltových silnicích, kde nechcete ztrácet energii propružováním vidlice. Viz. pojem Lock-Out.

Dalším pojmem u odpružených vidlic je „zdvih“. Ten udává rozsah pružení v milimetrech (mm). Dle náročnosti/obtížnosti terénu (tedy cyklistické disciplíny) jsou kola osazována vidlicemi s různým rozsahem zdvihu. U trekových kol, která jsou určena pro lehčí terén se setkáte se zdvihem 50 - 75 mm, u nejrozšířenějších univerzálních horských kol se setkáte se zdvihem 80 – 100 mm, u trailových horských kol ( těžší terén) narazíte na zdvih 120 – 130 mm, u enduro kol (těžký terén) narazíte na zdvih 140-160 mm a u sjezdových freeride a downhill najdete vidlice se zdvihem 170 mm a více mm.  Viz. pojem Zdvih.

Největšími výrobci odpružených vidlic např. jsou: SR Suntour, Fox, RockShox, Marzzochi

 

Vidlice na kolo

 

Vidlice lze zakoupit také samostatně v sekci "Komponenty". Přejít na VIDLICE NA KOLO.