Jaký rozměr kola zvolit? 26", 27,5" nebo 29"

V posledních letech určitě registrujete rozmach nových rozměrů kol, které se na horských kolech (nebo-li MTB) používají. V současnosti rozlišujeme tři základní rozměry. Jednak je to klasická 26“(dříve jediná velikost), ale také již zavedený rozměr 29“ a stále více si razící cestu 27,5“.
K těmto rozměrům musíme ještě přičíst specifické rozměry z posledních let a to 26“ s pneumatikami šíře 4“, takzvané Fatbiky a nejnovější trend 27,5“ Plus, což jsou klasické 27,5“ na pláštích šíře 3“.

Nejdůležitějšími prvky pro výběr správného typu a rozměru kol je váš jízdní styl, technika jízdy, terén ve kterém jezdíte a také výška postavy.

V úvodu musí zaznít, že neexistuje jediná, univerzální správná velikost! Všechny mají své výhody i nevýhody.

Porovnejme si tedy 29“ a 26" kola. Pro 27,5“ platí, že ve výhodách jsou spíš blíž k 29“ a při jejich nevýhodách zas blíž k 26“, ale neznamená to, že jsou nejideálnější.

Jaké jsou výhody (větších) 29" kol?

  • Díky většímu průměru kol se lépe valí přes kameny a kořeny.
  • Najedno šlápnutí ujede delší vzdálenost.
  • Větší objem plášťů poskytuje větší pohodlí.
  • Vzhledem ke středu kola je níže položené těžiště, což poskytuje větší stabilitu.
  • Větší stopa (plocha, kterou se plášť dotýká země) kola znamená lepší přilnavost.


Jaké jsou nevýhody (větších) 29" kol?

  • Větší kola znamenají vyšší váhu - je potřeba více energie na rozjetí.
  • Horší manévrovatelnost na úzkých a hodně točivých stezkách, hlavně ve vyšší rychlosti (efekt setrvačníku).
  • Devětadvacítka s velkým zdvihem je limitovaná zachováním optimální geometrie.
  • U jezdců menších než 165cm je problém s optimální geometrií rámu.
  • Větší kola vyžadují pevnější výplety a stavbu kola.




Výška postavy

Je všeobecně známo, že kola s 29“ koly jsou nejvhodnější pro jezdce s výškou od 170cm výše. 27,5“ kola jsou univerzální a pokrývají skoro celou škálu postav. 26“ kola jsou ideální spíše pro jezdce s velmi nízkou postavou nebo pro děti a juniory. Jezdci, kteří mají víc než 185 cm, by si 29“ kola měli rozhodně vyzkoušet. Často si připadají, že se jim do rukou konečně dostalo kolo, které proporčně odpovídá jejich postavě. Naopak jezdci s výškou pod 170 cm, by si měli opravdu důkladně vyzkoušet geometrii kola a jeho ovladatelnost. I když někteří menší jezdci dokáží těžit z výhod 29“ kol, optimálnější jsou pro ně 27,5“ kola.


Terén

Překážky jako jsou kořeny, kameny a díry, zvládají překonávat 29“ a 27,5“ mnohem lépe než 26“. Důvodem jsou především větší průměr a větší kontaktní plocha pneumatiky, nižší těžiště a větší setrvačná síla. Jízda v terénu je tak daleko více plynulejší a mnohem komfortnější. Kola o větším průměru překonávají překážky pod mírnějším úhlem, což kamenitém terénu a na kořenech, kde díky většímu průměru lépe přejedou nerovnosti a nástrahy terénu.

Větší styčná plocha plášťů s podkladem zase pomůže na nestabilním povrchu, kde zajistí lepší brzdění, oporu v prudkých výjezdech i lepší držení v prudkých zatáčkách. Kde ale jsou 26“ a 27,5“ kola lepší je rozhodně na stezkách plných zavřených zatáček a tam, kde je potřeba neustále měnit rychlost nebo směr. Větší průměr kol má totiž větší setrvačnost a k akceleraci nebo změně směru v rychlé jízdě je potřeba více energie. Na pocit jsou menší kola hravější, živější a jízda zábavnější.


Jízdní styl

Většina jezdců si vystačí se zdvihy předního či zadního odpružení zhruba 100 – 120 mm. Pro tyto jezdce jsou 29“ kola jako stvořená. Pokud ale jezdíte v náročnějším terénu, spíše traily a občas zabrousíte i do bikeparku, pak hledáte zdvih 140 nebo spíše 160 mm. V kategorii 140 mm jsou v nabídce i 29“ kola, ale jedná se o limitní zdvih pro zachování optimální geometrie.

Pro vyšší zdvih je potřeba určitě sáhnout po 27,5“ kolech. 29“ by vás zbytečně brzdila v technických sekcích a také rychlých sjezdových pasážích. 29-ky díky většímu objemu pneumatik poskytují další 2-3cm pasivního odpružení. To ve spojení s větší kontaktní plochou pláště dělá z 29“ kol ideální velikost pro hardtaily a celoodpružená kola s malým zdvihem.



Rozměr 27,5“ v číslech (27,5“ vs 26“ a 29“)
Byl třetí rozměr kol potřeba?

Značka jízdních kol Giant provedla důkladný výzkum a srovnávací jízdní testy, jak se každý ze tří rozměrů chová v různých podmínkách a v závislosti na stylu jízdy. Ze závěrů vyplývá, že standard 27.5" má budoucnost a hodí se pro všechny typy horských kol.

Od roku 2015 se tak v modelových řadách čím dál častěji s tímto rozměrem 27.5" setkáváme.

PROČ 27.5“ ?
Kola o rozměru 27.5 palce přinášejí vynikající jízdní vlastnosti bez kompromisů, které nacházíme u kol o rozměrech 26" a 29". S příchodem rozměru 27.5" se rozšířil mylný názor, že z hlediska jízdních vlastností se nachází přesně mezi rozměry 26" a 29". Jak ale ukázaly jízdní testy, kola 27.5" v sobě kombinují to nejlepší z obou „konkurenčních“ rozměrů a výsledek nikdy nebyl přesně uprostřed.

Pokud jde o hmotnost, 27.5" kola mají blíže k 26", jsou lehká a hravá. Z hlediska efektivity a jistoty ovládání se naopak podobají 29" kolům a v mnoha ohledech je překonávají.

3 hlavní výhody rozměru 27.5“

1. Nižší hmotnost
27.5" kola jsou jen o málo těžší než 26" a zároveň o poznání lehčí než 29". Když tedy vedle sebe postavíme stejný model kola ve všech třech rozměrech, 27.5" bude hmotnostně blíže k 26".

2. Vyšší efektivita
Z hlediska akcelerace jsou 27.5" kola velmi podobná kolům 26", překonávají tak línější devětadvacítky. Navíc nerovnosti zdolávají téměř stejně snadno jako 29" kola. Obě tyto vlastnosti zlepšují efektivitu šlapání.

3. Lepší ovladatelnost
Přes nerovnosti a překážky se 27.5" kola převalují s mnohem větší jistotou v ovládání kola, než jakou nabídne rozměr 26", což se projevuje plynulejší průjezdností, lepší akcelerací a vyšší účinností brzdění. V tomto ohledu mají 27.5" kola blíže k 29", rozdíl už ale není tak velký jako směrem dolů k 26".


1. HMOTNOST

Každý jezdec na kole pociťuje dva typy hmotnosti, které mají vliv na chování kola při jízdě: celková hmotnost kola a obvodová hmotnost kol. Nyní vám vysvětlíme, jak tyto dvě síly a různé velikosti kol ovlivňují dynamiku vaší jízdy.

CELKOVÁ HMOTNOST KOLA
Porovnáním hmotnosti identicky osazených kol ve všech rozměrech byly zjištěny poměrně zásadní rozdíly. Nejlehčí je pochopitelně tradiční rozměr 26", rozdíl na 27.5" ale není tak velký, zatímco 29" je oproti 27.5" o poznání těžší. Každý ušetřený gram vám pomůže jet o něco rychleji a s menší námahou.

HMOTNOST KOL
Statická hmotnost kola o rozměru 27.5" (tj. ráfek, plášť, duše) je pouze o 5 % vyšší ve srovnání s identickým 26" kolem, zatímco 29" kolo je oproti 27.5" těžší o dalších 7 %. Tady se ukazuje, jak se zdánlivě malý rozdíl v průměru kola projeví značným rozdílem
v hmotnosti, a tím pak horším výkonem kola při stoupání a zrychlování. A když uvedeme kola do pohybu, díky zákonům rotace je efekt statické hmotnosti ještě umocněn (tzv. obvodová hmotnost), což se projevuje hlavně při akceleraci. Lehčí kola pomáhají lépe
akcelerovat a snižují celkovou hmotnost biku.



2. EFEKTIVITA

PŘEKONÁVÁNÍ PŘEKÁŽEK
Větší průměr kola snižuje úhel náběhu, tzn. úhel, pod jakým kruhový objekt – v našem případě kolo – najíždí na hranatý objekt, tedy na překážku. Což je pro jízdu v terénu dobré. Teď trochu čísel: 29" kolo se přes šesticentimetrovou hranatou překážku převalí o 14 % efektivněji než 26" kolo, v případě kola 27.5" je to 9,8 % oproti 26". Další metodou, jak analyzovat úhel náběhu, je měření ve stupních, jak ukazuje grafika – čím je úhel mírnější, tím snadnější je překonání překážky, jízda je tak plynulejší a zároveň bezpečnější. V tomto ohledu vyhrávají 29“ kola, rozměr 27.5" ale zaostává jen o málo. A navíc s výraznou úsporou hmotnosti!



AKCELERACE
Jak už jsme naznačili, jednou z nejdůležitějších předností 27.5" kol je lepší akcelerace oproti jejich 29" rivalům. Jezdec tento rozdíl pocítí především v momentě, kdy jde ostře do pedálů, odezva na vynaloženou energii je rychlejší. Vliv na to má nejen zmíněná celková statická hmotnost kol, ale i to, jak je hmotnost kol rozložena – čím je dále od středu náboje, tím je akcelerace horší.
Pokud tedy máme 29" kolo vážící 1000 gramů a proti němu 26" kolo o stejné konstrukci a hmotnosti, akcelerace bude horší u 29" kola, a to kvůli ráfku o větším průměru a delším drátům (hmotnost je rozložena dále od náboje). Klíčem k pohotové akceleraci je snižování hmotnosti ráfků, drátů, niplů, plášťů i duší. Grafika ukazuje, že 27.5" kolo je při akceleraci jen o 1,5 % pomalejší než 26" kolo stejné konstrukce, zatímco 29" ztrácí na 26" výrazně více – 3,6 %.



3. OVLADATELNOST

TRAKCE
Čím větší je průměr kola, tím větší je také styčná plocha mezi pláštěm a povrchem, což se projevuje lepší trakcí a současně se zlepšuje akcelerace, brzdění i zatáčení. Zajímavé je, že styčná plocha u 27.5" kol je téměř stejná jako u 29" kol.



TUHOST RÁMU
Boční (stranová) tuhost rámu přímo souvisí s velikostí kol. Aby se podařilo větší kola do rámu optimálně napasovat, je zapotřebí rozměry rámu prodloužit, což s sebou přináší ztrátu tuhosti rámu. Pokud tedy porovnáme stejné kolo ve stejné velikosti, v provedení s 29" koly bude kroucení do stran (v oblasti středu a hlavy) vyšší než u rozměrů 27.5" a 26". A to je samozřejmě nežádoucí. Rám, který se kroutí, je při jízdě „neklidný“ (hůře se ovládá), má horší akceleraci a tím je jízda namáhavější a méně pohodlná. Zejména při silovém šlapání nebo v ostrých zatáčkách působí kolo tak, že nedrží stopu.
Rámy 27.5" mají v tomto směru lepší výsledky než 29", jejich ovladatelnost (vedení terénem) je o poznání lepší. V případě boční tuhosti kol platí v podstatě to samé jako o tuhosti rámu. Ráfky většího průměru a delší dráty přispívají ke kroucení celku, což se opět negativně projevuje hlavně při akceleraci a v zatáčkách.



GEOMETRIE RAMŮ
Pokud chtějí konstruktéři vytvořit kolo se smysluplnou a funkční geometrií, při designování rámů pro kola většího průměru nemají lehkou práci. Platí to především u rámů malých velikostí – jak se snižuje velikost rámu, hlavová trubka se naopak zvyšuje (ve vztahu k výšce sedla). Na 26" a 27.5" kolech to není až takový problém jako v případě 29" kol, kde už jsou konstruktéři hodně limitováni.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.