Do Ježíška zbývá už jen posledních pár dní. Nenechejte nákup dárků na poslední chvíli! Zboží skladem můžete objednávat až do 19.12.2017. Více podrobností o dodání do Vánoc zde.

Jaké jízdní kolo si vybrat

Při výběru nového jízdního kola je nejdůležitější pečlivě promyslet v jakém terénu se hodláte převážně pohybovat. Když si tuto otázku zodpovíte, přichází na řadu četnost jízd nebo odhadované vytížení kola. Často totiž dochází k nevhodnému přetěžování kola, vedoucí k jeho větší poruchovosti nebo úplnému zničení některých komponentů. Z tohoto důvodu je vhodné předem zvážit zda budete jezdit jen za krásného počasí k jezeru nebo se z vás stane cyklista tělem i duší, který kolo neodloží ani v zimních měsícíc. Pro každého cyklistu existují kola, která budou splňovat jeho nároky na životnost, výkon i komfort.

Budete-li se chtít s vaším kolem pohybovat po lesních cestách a v horším terénu, volte rozhodně horské kolo. Plánujete-li pouze jezdit lehkým terénem a požadujete i snadný přesun po silnici, volte kolo trekové, (někdy též nazývané krosové). Pro pohyb pouze po silnicích je určeno kolo silniční. Pro děti zvolíme kolo dětské. Chceme-li kolo, se kterým můžeme lehce do dopravních prostředků, pak vybereme kolo skládací. Zajímají-li nás disciplíny jako je sjezd, freeride, 4x, trial, bmx a podobně, šáhneme po specializovaných kolech.

Horská kola 26" a 29"

Horská kola jsou konstruována především pro jízdu po nezpevněných komunikacích, polních a lesních cestách i volných terénech. Kolo je přizpůsobeno pro maximální kontrolu jízdy, ovladatelnost, prostupnost a komfort jezdce. Komponenty jsou navrženy tak, aby odolávaly velkému zatížení při průjezdu náročným terénem. Jsou vybavena širokým rozsahem převodů (21 a více) díky čemuž je možné projíždět téměř jakýkoliv terén. Pláště se používají široké s hrubším vzorkem, aby lépe tlumily nárazy a měly lepší přilnavost na měkkém či kluzkém povrchu. Nedílnou součástí horských kol jsou pružící systémy zajišťující vyšší komfort a stabilitu jízdy pohlcováním rázů a vibrací. Bývají zastoupeny přední odpruženou vidlicí i odpružením zadní stavby. Více k tomuto tématu najdete v sekci ODPRUŽENÍ
S rostoucí náročností terénu a vyšším výkonem jezdce stoupají i nároky na brzdění. Základní modely kol používají klasické brzdy do V (V-brake), vyšší pak přechází na brzdy kotoučové.

Horská kola dělíme dle průměru kol

26“ kolo je nepoužívanější rozměr a zároveň historicky původní průměr kol od počátku MTB. Průměr používaný u hardtailů (odpružená přední vidlice/pevný rám) i fullů (odpružená přední vidlice/odpružená zadní stavba)

+ Pohotové reakce na řízení, ovladatelnost kola, akcelerace, nejvhodnější varianta pro vysoké zdvihy odpružení (nad 140mm) a pro jízdy v nejnáročnějších terénech.
- Větší nájezdový úhel na překážky projevující se horší průjezdností např. kořenových pasáží či hlubších výmolů.

27" kolo je kompromisem mezi 26" a 29". Vhodnější varianta pro jezdce nižší postavy, kteří chtějí využívat jízdní vlastnosti kol s větším průměrem. Nově se používají u Trailových kol, které snoubí dobrou průjezdnost náročným terénem a výbornou ovladatelnost.


29“ kolo je historicky druhý nejmladší rozměr kol s původem z USA, kde je již přijímán jako standard. Na evropském trhu se jedná o nastupující trend. Tato kola jsou vhodná pro kategorii XC, maratón i rekreační jezdce. Průměr používaný u hardtailů (odpružená přední vidlice/pevný rám) i fullů (odpružená přední vidlice/odpružená zadní stavba) se zdvihem do 120mm.

+ výrazná setrvačnost, lepší prostupnost terénem (výmoly, kořenové pasáže), lepší trakce díky větší styčné ploše pláště s povrchem, vyšší stabilita.

- horší akcelerace, menší hbitost a ovladatejnost.


Krosová, treková kola 28“

Tato kola jsou univerzální pro jízdu po zpevněných komunikacích a lehčím terénem jako jsou polní a lesní cesty. Koncepčně vycházejí ze silničních kol, ale mají odolnější rámy, více převodů, širší pláště a často bývají doplněna odpruženou přední vidlicí se zdvihem do 70mm. Jsou vhodná i pro dálkové cestování. Krosová kola jsou sportovnější s nataženějším posedem pro větší výkon. Trekingová kola s posedem kratším a vzpřímenějším bývají doplněna o blatníky, osvětlení, stojan, nosič či cestovní brašny. Komfort při cestování může vylepšit i odpružená sedlovka.

 

Silniční kola

Silniční kola se úzce specializují na rychlou jízdu pouze po zpevněných komunikacích. Jejich konstrukce směřuje k dosažení maximální aerodynamiky samotného kola, tak i jezdce. Snaha minimalizovat hmotnost při zachování pevnosti rámu a všech použitých komponentů staví silniční kola na vrchol technologických možností. Používaná kola nají průměr 28“ stejně jako u krosových a trekingových kol, ale díky úzkým vysokotlakým plášťům snižují valivý odpor a tím umožňují dosahovat nejvyšších rychlostí.


Cruisery

Nejdůležitější vlastností těchto kol je image a design. S tímto kolem vás nikdo nepřehlédne. Původně byla tato kola navržena pro jízdu na plážích, proto mají většinou tlustší „balónové“ pláště. Neztratíte se s nimi ale ani ve městě nebo při cestě k rybníku.

 

Elektrokola, skládací a městská kola

Tato kategorie je stvořena pro milovníky kol, kteří je používají především jako dopravní prostředek. Předností těchto kol je vysoký komfort a výbava, která zajišťuje pohodlný a spolehlivý chod při cestování. Oproti spotrovním kolům jsou zpravidla vybavena blatníky, stojanem, nosičem na zavazadla či prostorným košem, krytem řetězu, výkoným osvětlením a zvonkem. Tato výbava Vás spolehlivě podpoří při vyjížďkách městskou džunglí i mimo ni. Pro cyklisty, kteří používají kolo v kombinaci s jiným dopravním prostředkam, nebo vyžadují dobrou skladnost kola jsou připravena kola skládací. Elektrokola jsou navíc vybavena o elektrický asisten šlapání, který je v podstatě elektromotor napájený baterií, který jezdci pomáhá například v kopcovitém terénu.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.