Jak vybrat trekové (krosové) kolo

Vybrat nové kolo není těžké, ač se to tak po zhlédnutí desítek či stovek kol od různých výrobců může zdát. Jak se zorientovat v záplavě různých kol, s různou výbavou i cenou? Poradíme Vám.

Před koupí kola začněte u sebe a odpovězte si na tyto otázky:

  1. Jaký jsem typ jezdce/jezdkyně? Jaké mám už zkušenosti? Jezdím už dlouho nebo začínám?
  2. Co od kola očekávám? Má být kolo komfortní, spolehlivé nebo je prim cena?
  3. Kde se na něm budu převážně pohybovat (náročný terén, lehký terén, polní a lesní cesty, silnice či město) a jak často?
  4. Jakým způsobem budu kolo zatěžovat – hmotnost jezdce a vybavení (naplněné brašny, doplňky kola), délka tras, náročnost terénu, prudší sjezdy (hory), apod.
  5. Jaké mám finanční možnosti? Mám kolo pro dojíždění nebo pro radost?


Pokud si uděláte jasno, máte z poloviny vyhráno!

Každý, kdo jezdí už delší dobu, tak zná nejen svůj styl jízdy, ale zná i své možnosti/limity. Víte také, zda Vás cyklistika opravdu baví nebo zda se jen občas rádi kousek projedete na čerstvém vzduchu. Jestliže Vás na předchozím kole něco štvalo, teď máte možnost to změnit!

Pokud kupujete první kolo nebo jezdíte na kole velmi málo, zbytečně moc nešetřete, levné kolo Vám dokáže jízdu znepříjemnit a na kole nakonec přestanete raději jezdit. Jízdní kolo nekupujete na rok, ale často ho kupujete i na 10 a více let a bylo by dobré, aby vám i po takové době přinášelo radost a užitek.

Kolo je buď pro zábavu a dobrý pocit nebo ho potřebuji jako nástroj, abych se dostal z bodu A do bodu B (cesta do práce, na nákup – minimální požadavky).

Svou roli při výběru hraje také zatížení kola váhou jezdce a doplňků (brašny na kolo). Většina kol je konstruovaná pro váhu jezdce do 120 či 130 kg. Pokud je váha jezdce nad 100 kg, doporučujeme kola v cenové hranici cca 15 tis, která jsou již vybavena kvalitnějšími komponenty, rámem a především odolnější odpruženou vidlicí – která jezdci přinese nejen lepší komfort, ale oproti levnějším modelům delší životnost.

Pokud kupujete kolo na práci (dojezd do zaměstnání, nákupy, apod.) je prioritou nízká cena a základní funkce. Levné kolo také nebude tolik dráždit nenechavce, nebudou vás trápit oděrky, náhradní komponenty budou levnější, apod.

Pokud však chcete kolo pro radost a zábavu, zbytečně nešetřete. Kvalitní komponenty Vám zaručí dlouhodobou spokojenost a komfort. Jízda je pak nejen zábavnější, ale hlavně i bezpečnější.

1, Jsou pro Vás treková kola to pravé? Co jsou treková (trekingová, krosová) kola ?

 

  • naprosto ideální cykloturistické kolo – pro silnice, cyklostezky, zpevněné povrchy, šotolinové cesty a sjízdné polní i lesní cesty, treková kola jsou zároveň vhodným kolem pro jízdu v městském prostředí
  • užší pláště s jemným vzorkem umožňují nízkou valivost – malý odpor, menší námahu při šlapání a přitom jemný vzorek kolo podrží i na horších cestách, zpevněných lesních a polních cestách
  • velká 28“ kola u trekových kol a trekové převody (ozubená kolečka) jsou orientované na rychlost, na kole si tak můžete užít i svižnou jízdu (silnice, cyklostezky a cyklotrasy)
  • konstrukce trekových kol umožňuje vzpřímenější posed jezdce, díky kterým nejsou záda a ruce tak namáhány a jízda na kole je pohodlnější
  • u trekových kol nejsou potřeba tak kvalitní komponenty jako u horských kol (části kola nejsou tak namáhány), která jsou konstruována na sportovní styl jízdy a do opravdu velmi náročných podmínek (těžký terén, náročné sjezdy, apod). Naproti tomu jsou treková kola orientována jiným směrem – cykloturistika, výlety s rodinou či přáteli (není zapotřebí tolik pevný, masivní rám, naddimenzované přední vidlice (které u MTB musí pohlcovat velké rázy), tlusté těžší pláště jsou nahrazeny užšími lehčími, na trekových kolech nejsou zapotřebí nejvyšší řady komponent, které jsou zapotřebí u MTB). Treková kola tak mohou nabízet příznivější ceny i váhu kola.
  • u trekových kol se také setkáte s pohodlnými sedly, která jsou dělaná pro cykloturisty, kteří nemají tak natrénováno a na kole vyžadují vyšší pohodlí.

 

 2, Pánské nebo dámské kolo

 

Ne vždy je to jednoznačné. Doby, kdy ženy jezdily na kole leda do práce nebo na nákup už jsou pryč. Ženská cyklistika zažívá boom a tím se mění i přístup výrobců. Dříve byl jediný rozdíl mezi pánským a dámským kolem v tzv. „štangli“, na pánském byla, na dámském ne. Nyní je dámský rám přizpůsoben ženám mnohem více a reflektuje jejich fyziologii, ženy mají proporčně delší nohy, kratší tělo a pánové naopak. Ženy navíc upřednostňují vzpřímenější posed na širokém sedle.

Rám kola se tedy liší nejen štanglí. Ženy se teď mohou na kole cítit mnohem lépe než tomu bylo před pár lety – kolo nyní sedne lépe.

Přesto si občas ženy kupují pánská kola a muži dámská, proč?

Nejčastěji vyhledá žena závodní pánské kolo, protože má tužší rám (spíše u horských kol – díky štangli). Naopak lidé s pohybovým omezením nepřehodí nohu tak vysoko a hledají nástup co nejnižší – což naopak poskytují dámské modely.

 

3, Volba velikosti rámu u trekového kola

 

Určuje se nejčastěji podle výšky člověka. Orientační tabulky tak vychází z průměrných hodnot naměřených u mužů a žen. Pokud víte, že máte spíše delší nohy nebo naopak kratší, je dobré k tomuto přihlédnout a zohlednit to v případě, když se vaše výška nachází na pomezí mezi dvěma velikostmi rámu kola.

Výška postavy v cm 

Výška rámu dle označení 

do 165 cm

15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm

160 - 170 cm

17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm

170 - 185 cm

19", 20" , L, do 52 cm, do 540 mm

185 - 200 cm

21", 22", XL, do 55 cm, do 560 mm

nad 195 cm

23", 24", 58-60 cm, nad 580 mm

Podrobnější tabulky s velikostmi rámů kol najdete zde. (dle výrobců Felt, Giant, Author)

 

4, Celková hmotnost kola – pro snadnější manipulaci i jízdu

 

Závodní jezdci řeší na svém kole každý gram a jsou ochotni nakupovat drahé karbonové rámy a ultralehké komponenty ze speciálních slitin. Nic takového cykloturista řešit nemusí, přesto je lehčí kolo k nezaplacení a určitě oceníte, pokud kolo váží 13 kg a méně a ne 15 kg.

Hmotnost kola nejvíce ovlivní kvalitní duralový rám, ale i jednotlivé komponenty a použité pláště.

  • pokud kolo přenášíte, těžké kolo se po krátké chvíli pronese (schody do sklepa, vynesení kola do bytu, přenesení kola přes překážky na cestě, balvany)
  • při manipulaci jako je zavěšování kola na hák nebo montování kola na střechu auta, nástupu s kolem do vlaku, využívání cyklobusů, apod. lehčí kolo uvítáte také
  • pro sportovnější ježdění, je každý gram dolů lepší, kolo se lépe ovládá

 

5, Kvalitní rám – dlouhodobá spokojenost

 

  • kvalitní lehké rámy se dělají ze slitin hliníku (duralu) nebo karbonu
  • bývají často tzv. 2x,3x,4x ztenčovány + na místech, kde je kolo namáháno nejméně, je rám z hmotnostních důvodů ztenčen
  • kvalitní rámy, z duralu či karbonu nepodléhají korozi
  • rámy od renomovaných výrobců, kde není hlavním kritériem nízká cena, jsou odolné, mají bezvadnou geometrii, funkčnost a jsou velmi přesné – Felt, Giant, Kellys (mimo základní řady), Author

 

6, To, co dělá kolo kolem – Komponenty

 

Na trekových kolech najdete především komponenty japonské značky Shimano (část produkce se vyrábí i v ČR), která patří mezi přední světové výrobce. V případě nákupu kol od renomovaných výrobců (která lze zakoupit pouze cykloprodejnách) se lze spolehnout, že cena je úměrně závislá kvalitě komponentů a kolo je výkonově vyvážené.

Kola tak lze rozdělit do 4 skupin dle ceny:

  1. do 9 tis – kola pro nenáročné a občasné ježdění, dojezdy do práce
  2. 9 až 13 tis – kola pro začínající nebo netrénované cykloturisty
  3. 13 až 18 tis – kola pro pokročilé cykloturisty, častější výlety a sportovnější dynamiku jízdy
  4. 18 a více – kola pro zapálené cykloturisty, sportovnější jízda, kola pro radost

 

7, Top 5 komponentů, které si pohlídejte

 

Vidlice – díky odpružené vidlici, je jízda mnohem komfortnější, tlumí rázy a jezdec není unavený „vytřepaný“ z jízdy. Čím vyšší model vidlice, tím lépe dokáže pohlcovat nerovnosti a rychleji reaguje. Životnost a odolnost kvalitnějších vidlic je delší. Vyšší částka u kola se vám vrátí v komfortu a delší spokojenosti.

 

Brzdy – ač není na brzdy v případě trekových kol kladen tak vysoký důraz, jako na horských kolech, kde se předpokládají prudké sjezdy v jakémkoli počasí a podkladu (nutný vysoký brzdný výkon, odolnost proti blátu a vodě), je přesto dobré se moci na brzdy spolehnout, když přijde kritická situace. Na trekových kolech se proto nejčastěji setkáte s klasickým V brzdami. I mezi V brzdami je značný rozdíl – kvalitnější brzdy se lépe, lehčeji ovládají a brzdné botky jsou z kvalitnější „gumové“ směsi, která lépe brzdí za sucha i mokra, neničí natolik ráfek, neskřípe apod.

U vyšších modelů trekových kol se setkáte s kotoučovými brzdami, které přináší vysoký komfort s velkým brzdným účinkem. Kotoučové brzdy brzdí za každé situace – déšť, sníh, slunce či bláto. Tento komfort je však vyvážen vyšší cenou, která může navýšit cenu kola až o 1500 kč a pokud trekovým kolem nesjíždíte vysoké kopce či hory, pravděpodobně těchto výhod nevyužijete.

Přehazovačka - je z osazení kola (dále přesmykač, řetěz, kazeta, řazení) nejvíce vytížená, je na ní kladena největší přesnost, musí se vypořádat s rázy kola a udržet řetěz stále napnutý a na svém místě. Pokud přeřadíme, očekáváme, že přehazování rychlosti proběhne bez problému a hladce. Proto se snaží výrobci právě tuto komponentu osazovat co nejkvalitnější řadou, kterou lze za danou cenu kola použít. Výrobce Shimano vyrábí cca 10-15 modelů přehazovaček, které se liší kvalitou a spolehlivostí. Čím dražší kolo, tím kvalitnější osazení (přehazovačka, přesmykač,…). Nejvyšší řadou je u trekových kol řada přehazovaček Deore, nižší řada je Alivio, pod ní Acera, Altus, M360,…Všechny řady se postupně vyvíjí a tak je potřeba počítat, že Deore z roku 2011 může být horší než Alivio 2015.

PláštěTrekové kolo vzniklo v době, kdy se masově rozšířila cykloturistika, tedy v období po silničních kolech (speciál na silnici) a horských kolech (speciál do terénu). Cykloturista se nechce pohybovat přihrbený rychlostí blesku jen po silnicích, ale ani zdolávat obtížný terén v lesích či na horách. Chce se dostat všude, kudy vedou silnice, cyklostezky či polní a lesní cesty, chce si jízdu užít, zasportovat si, něco nového vidět či si jen tak s partou lidí vyrazit na výlet. Proto vzniklo trekové kolo s trekovým pláštěm, který je napůl cesty mezi horským a silničním pláštěm, je tak akorát úzký, aby měl nízký valivý odpor na silnicích (a mohli si užít rychlou jízdu bez námahy), ale zároveň je dostatečně široký a se vzorkem, který cykloturistu nezradí ani mimo silnice. Jedny z nejkvalitnějších plášťů poskytuje značka Schwalbe, která nabízí kvalitní, odolné pláště s ideálním vyváženým vzorkem. Pláště Schwalbe vydrží déle a mají lepší přilnavost. Jezdíte-li více terénem, vybavte později své kolo širším pláštěm, místo šíře pláště 37 mm zvolte pláště šíře 42 mm (popř. 47 mm), které lépe pohltí/utlumí nerovnost cest.

Řazení – tedy řadící páčky na řidítkách, se také liší kvalitou a pokud chcete mít dobrý pocit při řazení, aby byl chod jemný a přesný, nelze podcenit ani tuto komponentu.

 

8, Značka

 

Pokud se při koupi nechcete spálit a následně láteřit o kvalitě současných kol, vyhněte se obloukem dováženým kolům z Číny do super a hypermarketů! Taková kola se Vám následně prodraží a jízdu na nich si příliš dlouho neužijete. Některá vypadají za ty peníze hezky, ale u těchto kol je podřízené vše nejnižší ceně.

Renomovaní výrobci kol (Felt, Giant, Kellys, Author, Cannondale, GT) poskytují vždy ideálně vyvážené kolo, sestavené tak, aby co nejvíce splňovalo vysoké nároky a to, co od nich zákazník v dané cenové kategorii očekává.

Renomovaný výrobce dbá i na detaily kola, které tvoří společně s kvalitním osazením a komponenty kolo jako celek. (kvalitní ložiska, uchycení, odolnost proti vlhkosti, apod.). I na první pohled skryté části kola jsou voleny s pečlivostí. Přední výrobci dbají o svou pověst a zakládají značku na kvalitě a spolehlivosti.

 

9, Prodejce a servis

 

Stejně jako je důležité vybrat vhodný typ kola, značku, model i velikost kola, je potřeba uváženě volit i prodejce a servis.

Prodejce vám poradí při výběru kola (doporučí vám kolo na míru), při nákupu se o vás postará, nabídne doplňkové služby (pojištění kola, zanesení do databáze cerek, prodej na splátky, výměna některých částí kola a odkup starých, apod.) a umožní kolo vyzkoušet.

Doporučujeme seriózní prodejce, kteří nabízí více jak jednu značku jízdních kol, avšak zároveň ne více jak 6 značek, mají tak široký přehled napříč cyklistickým trhem a zároveň dokáží mít stále o každém kole přehled.

Kvalitní prodejce, se kterým budete spokojeni, má za sebou již bohatou historii a nabízí kola již několik let nebo je to zapálený současný nebo bývalý cyklista.

Kolo není jen o jeho koupi, ale také údržbě a servisu. Dobrý servisní mechanik dokáže dobře poradit, opravit a seřídit vše na kole. Dobrou kontrolou dokáže odhalit problém dříve, než Vás potká na cestě nebo zavčas vyměnit opotřebenou součástku, která může následně poškodit jinou. Servisní údržbou prodloužíte životnost kola až na dvojnásobek a zároveň Vám bude kolo sloužit dobře – bez vad a vrzání.

 

10, Barva kola

 

I když po praktické či užitkové stránce nehraje žádnou roli, přesto je mnohdy při výběru kola na předním místě. Očima se člověk zamilovává a platí to i u kol. Podle barvy kola mnoho lidí vybírá oblečení a nebo naopak kolo. Dobré kolo je fajn, ale pokud se nám k tomu ještě líbí, tak je to ještě lepší.

Zatímco u domácích značek Author, Kellys či Leader Fox se lze setkat s barevnou pestrostí, tak u globálních světových značek jako je Felt či Giant je barevnost upozaděna a barvy jsou obvykle neutrální – černá, šedá či bílá barva. Při výběru kola si však nechce barvu až nakonec, nejprve je potřeba si ujasnit, jaké kolo chci. Až se zúží výběr, teprve pak se ponořte do světa barev.

 

10+1, Rada na závěr

 

1, Kolo vybírejte dle své pokročilosti, nárokům na kolo a finančním možnostem.

2, Pokud je kolo pro radost, zamilujte se do něj a neřešte drobnosti.

 

TIP: Doplňky na kolo

Doplňky na kolo nakupujte ideálně hned, montáž u dobrých prodejců je v ceně a následně se Vám pak nestane, že něco bude chybět. U trekových kol je určitě dobré dokoupit osvětlení, košík na láhev a láhev na kolo, blatníky, stojánek a nemáte-li ještě, tak cyklistickou přilbu. Pokud nechcete riskovat lepení kola v přírodě, doporučujeme koupit rovnou jednu nebo dvě náhradní duše na kolo. Ušetříte si tím spoustu práce. Náhradní duši či drobné věci můžete uložit do některé brašny na kolo. Více nápadů zde: Doplňky na trekové kolo

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.