Doprava zdarma od 3000 Kč

Pláště

Pláště na kolo patří mezi nejdůležitější komponenty na jízdním kole. Jsou to právě ony, kdo zprostředkovává styk mezi zemí a kolem. Nezanedbatelně se podílí na bezpečné jízdě na kole. Když začne jezdec brzdit, záleží právě na pláštích, jak moc úspěšně a jak rychle kolo zastaví. Pokud se rozhodnete sjíždět terén, pláště vás buď podrží nebo skončíte na zemi mimo cestu. Pláště rozhodují i o komfortu na kole, dokáží pohltit mnoho energie (nerovností) , která by jinak jezdce obtěžovala (únava, bolest, nepohodlí). Každý plášť vytváří valivý odpor, který vzniká „deformací“ se plášťů při jízdě. Správně zvolený plášť do určitého terénu tento odpor minimalizuje a jezdci šetří energii a poskytuje správný prožitek z jízdy. Zatímco na silnici se lépe odvalují tenké pláště s minimálním nebo žádným vzorkem nafoukané vysokým tlakem, v terénu je tomu naopak, v terénu oceníte širší pláště nafoukané na nižší tlak (lépe se odvalují než pláště nafoukané vysokým tlakem).

Při výběru správného pláště Vás bude nejvíce zajímat – 1) Velikost pláště (průměr pláště a šířka), 2) Odolnost proti defektu (kostra+vložka), 3) Dezén - vzorek pláště, 4) Směs gumy, 5) Tlak (rozsah), 6) Váha pláště, 7) Skladnost

Obecná velikost pláště/kola se obvykle udává v palcích 10-27“ (dětská kola, městská kola, BMX kola, kočárky, apod), 28“ (silniční kola, treková kola, městská kola, elektrokola), 26“, 27,5“ a 29“ (horská kola). Při nákupu pláště si pouze s tímto rozměrem však nevystačíte.

Dříve běžně užívané nepřesné anglické (v palcích) a francouzské (v mm) značení, nahrazuje přesnější jednotné evropské značení ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation). Zatímco starší francouzské a anglické značení značilo přibližné vnější rozměry, ETRTO udává maximální šířku v mm a vnitřní průměr pláště v mm (lze takto jednoduše přiřadit k plášti ráfek).

1) Velikost pláště a značení:

Chceme-li např. koupit trekový plášť. Mimo celkový obvod pláště si musíme ujasnit také šíři pláště. U trekových plášťů můžeme volit obvykle šíři 35mm až 42 mm (max ojediněle 47 mm). 35-37 mm pro rychlejší jízdu spíše po silnicích a dobrých cestách, 38-42 mm pro univerzálnější jízdu. Jízda na širších pláštích je měkčí, pohodlnější (lépe tlumí nerovnosti). Chceme-li si koupit např. trekový plášť s šířkou pláště 42 mm, budeme se dívat po tomto značení ETRTO : 42-622 (šiřka pláště x vnitřní průměr pláště (velikost ráfku v mm), popř. anglické značení v palcích : 28x1,60 nebo francouzské : 700x40C. Jedná se o značení jednoho a téhož pláště se stejnými rozměry! Tyto rozměry najdete na boku každého pláště! Francouzský rozměr se již téměř neužívá, nejčastěji tak na boku pláště najdete značení ETRTO a anglické.

U horských kol je šíře pláště obvykle 47mm až 57mm, tento plášť již vyžaduje širší ráfek a vidlici než mají např. treková kola.

2) Odolnost proti defektu:

Nejlepší a nejdůležitější ochranou je kvalitní plášť s vnitřním ochranným pásem (najdete např. u plášťů Schwalbe označených „PLUS“). Pamatujte na správný tlak vzduchu. Při příliš nízkém tlaku je riziko defektu výrazně vyšší. Tlak kontrolujte minimálně jednou za měsíc pomocí manometru. Kontrola pláště: pomáhá pravidelně prohlédnout a odstranit předměty zapíchnuté v plášti. Ojeté pláště včas nahraďte.

Sebelepší ochranný pás v plášti není nic platný, když není zaručena “vnitřní bezpečnost“. Klaďte proto důraz na kvalitu duše. Ráfková páska je také důležitá,chrání duši pře poškozením od drátů a ostrých hran ráfku. Všechny otvory ráfku pro dráty musí být zcela zakryty správnou páskou. Dalším prvkem, který zvýší odolnost proti defektu je hustota tkaniny kostry.

Hustota tkaniny kostry se udavá v EPI nebo TPI (Ends per Inch,Threads per Inch = vlákna na palec) Jsou pláště s 20,24,37,50,67 a 127 EPI kostrami. V podstatě je plášť tím kvalitnější, čím hustější je tkanina kostry. Jemná kostra je nutná pro nízký valivý odpor a dobré jízdní vlastnosti. Zároveň se zvyšuje ochrana proti defektu, protože hustě tkanou kostru je těžší propíchnout.

Jen pro nejjemnější 127epi kostru to již neplatí. Tady je každé vlákno velmi tenké a tím zranitelnější. Optimální kompromis mezi váhou a robustnosti je 67epi.

3) Dezén – vzorek pláště

Na čisté silnici má dezén jen malý vliv. Přilnavost je vytvářena oděrem gumy o silnici.Na rozdíl od auta, není u kola žádný aquaplaning. Styčná plocha je o moc menší a přítlačná síla vyšší. Aquaplaning by tak teoreticky mohl nastat až při rychlosti okolo 200km/h.V terénu má ale dezén velký význam. Dochází zde k zakousnutí dezénu do povrchu a teprve tím je umožněno přenést pohonnou, brzdnou a řídící sílu.

Také na znečištěné silnici přispívá dezén ve zlepšení kontroly.

4) Směs gumy – je střežené tajemstvím každého výrobce

Směs, ze které je plášť vyroben, dodává plášti ty patřičné a jedinečné vlastnosti. Směs má splňovat požadavky na různé vlastnosti, které jsou často protichůdné. Nízký valivý odpor, dobrá přilnavost, malý oděr, dlouhá životnost, stabilní bloky vzorku (MTB).

Zvláštní pozornost je zaměřena na konečný rozpor mezi nízkým valivým odporem a dobrou přilnavostí za mokra. Dobrá přilnavost znamená, že plášť má „pohltit“ hodně energie, zatímco pro nízký valivý odpor je nutné aby směs „spotřebovala“ pokud možno co nejmíň energie. Dobrého kompromisu se dosáhne například plnidlem Silica.

5) Tlak

Ideální tlak je vyznačen na boku každého pláště (vyznačen rozptyl od do). Obecně je vyšší tlak vhodný na lepší cestu a vyšší rychlost a naopak nižší tlak je lepší do horšího terénu a zvyšuje komfort. Tlak v pláštích pravidelně kontrolujte (ideálně alespoň 1x měsíčně). Dodržením ideálního tlaku se vyvarujete zničením pláště (nerovnoměrné ojetí, popraskání boku pláště, píchnutí-defekt, prasknutí pláště či duše, zvýšení námahy či snížení komfortu apod.).

Správným tlakem ovlivníte valivý odpor. Valivý odpor je mimo jiné ovlivněn tlakem vzduchu, průměrem, šířkou, stavbou a dezénem pláště.U absolutně hladkého povrchu platí čím větší tlak vzduchu, tím menší deformace a s tím i valivý odpor.

V terénu je to přesně naopak. Čím nižší tlak,tím nižší valivý odpor.To platí pro šotolinové, stejně jako některé polní nebo lesní cesty. Vysvětlení: plášť s nízkým tlakem vzduchu se lépe přizpůsobí nerovnostem. Neprojde tak hluboko a celý systém není tak silně nerovnostmi brzděn.

Pláště s menším průměrem mají při stejném tlaku vzduchu vyšší valivý odpor, protože se zde silněji projeví deformace pláště. Ten se stává oválnější. Široké pláště se odvalují lépe než úzké. Toto prohlášení se často setkává se skeptickým ohlasem, ale při stejné tlaku vzduchu propruží užší plášť více a musí tak překonat větší materiálovou deformaci.

Samozřejmě má také stavba pláště vliv na valivý odpor. Čím méně materiálu je použito, tím méně se ho musí deformovat. A čím pružnější je materiál (například směs) tím méně energie se při deformaci ztratí. Zpravidla se jemnější vzorky odvalují lépe než hrubé. Vysoké bloky a velké prostory mezi nimi se většinou projeví negativně na valivém odporu.

Jaký je ideální tlak?

Není možné dát všeobecné doporučení pro určitý plášť nebo kolo. “Správný“ tlak závisí na zatížení pláště. To je určeno hlavně váhou jezdce resp. zavazadel. Na rozdíl od automobilu má váha vozidla jen malý vliv na váhu celkovou. Kromě toho se liší požadavky na malý valivý odpor nebo komfort pružení.

Přípustný rozsah tlaku je uveden na boku pláště. čím vyšší tlak zvolíte,tím je nižší valivý odpor, opotřebení a nebezpečí defektu. čím nižší tlak, tím vyšší je komfort a přilnavost pláště.

Následující doporučení tlaku umožňují jen hrubou orientaci pro 3 rozdílné váhy jezdce.

Čím užší ráfek a čím větší celková váha, tím větší musí být tlak.

U plášťů s velmi malým průměrem se rovněž doporučuje vyšší tlak V žádném případě však nepřekračujte mezní hodnoty uvedené na plášti

6) Váha pláště

Čím nižší váha pláště – tím lépe pro jezdce. Lehčími plášti lze ušetřit na celkové váze kola i více než 0,5 kg, což se hodí. Právě na kolech je každý gram cítit o to více.

Nízká hmotnost rotujících částí kola, kterými jsou i pláště, znamená mnohem živější kolo s větší akcelerací a živostí. Hmotnost plášťů hraje mnohem větší roli, než například hmotnost rámu. Lehké pláště mají proto u horských kol vždy navrch, daní za jízdní vlastnosti bývá jen větší náchylnost  k defektům u ultralehkých plášťů.

7) Skladnost

Pláště se dělí na drátové (neskládací) a kevlarové (skládací) pláště. Drátový plášť je dnes normální případ pláště pro kolo. Drátový kruh v patce pláště zabraňuje vyskočení pláště z ráfku po jeho nafouknutí. Mezinárodní označení pro drátový plášť je Clincher. Skládací plášťje zvláštní případ drátového pláště. Drát je nahrazen svazkem kevlarových vláken. Proto lze plášť jednoduše složit a podle velikosti je cca o 50-90g lehčí.