Doprava zdarma od 3000 Kč

Slovník pojmů

B C D G K M N P R Ř S T V Z

Barva

Barva kola nemá sice na funkci kola sebemenší vliv a ve výběru kola by tak nemusela hrát žádnou roli, to by ale člověk nesměl mít oči a emoce. Protože člověk obojí má, hraje barva kola při výběru roli zásadní. Mnoho lidí se rozhoduje při nákupu kola…

Brzdové páky

Brzdové páky se nachází na řidítkách jízdního kola a slouží k ovládání brzd. Viz. Brzdy   Brzdové páky lze zakoupit také samostatně v sekci "Komponenty". Přejít na BRZDY NA KOLO.

Brzdy

Brzdy slouží k brzdění kola. Základní typy jsou klasické V brzdy, kotoučové hydraulické a mechanické brzdy. Dříve používané brzdy typu "A" nahradily brzdy typu "V". Princip brzdění však zůstal zachovaný - "gumový" špalek tlačí na bok ráfku a tím…

Crossové kolo

Viz. pojem „Trekové kolo“

Dráty

Dráty (paprsky či lidově špice) slouží k výpletu kola. Dobře vypletené kolo se nedeformuje (drží kulatý tvar) a je dokonale vystředěné (tzv. nehází). Dráty se vyplétají do ráfku, kde jsou dotahovány (napínány) pomocí niplů. U běžných kol se…

Gripy

Gripy (nebo-li ručky, rukojeti) jsou umístěny na řidítkách a slouží k pevnému, bezpečnému a v neposlední řadě i k pohodlnému uchopení řidítek jezdcem. Gripy se vyrábějí v mnoha provedeních, lišícími se v materiálu, tvaru či designu. Z materiálů jsou…

Kazeta

Kazeta je souhrný výraz pro zadní pastorky (ozubená kolečka), která jsou spojena v jeden celek. Každý pastorek v kazetě má jinou velikost a jiný počet zubů - tj. různé převody. Při výšlapu na kopec se využívají lehké převody (velké pastorky) naopak…

Kliky

Kliky na jízdním kole zprostředkovávají převod síly z pedálů na přední ozubená kola (pastorky). Kliky fungují na jednoduchém principu páky, který jezdci umožňuje (a usnadňuje) jízdu na kole. Součástí klik bývají převodníky (pastorky - obvykle 1 - 3),…

Krosové kolo

Viz. pojem „Trekové kolo“

Model roku

Model roku (např. 2016) je ročník kola, ve kterém bylo kolo uvedeno na trh. Rok uvedení kola na trh obvykle objevíte v e-shopu na konci názvu jízdního kola. Mezi stejnými modely kol s jiným rokem výroby příliš velké technické rozdíly nebývají, rozdíl…

MTB

MTB je zkratkou z anglických slov MOUNTAIN BIKE = čili česky  HORSKÉ KOLO

Náboje

Náboj je střed předního a zadního kola. Náboj kola je složen, podobně jako je tomu u středu kola (středové složení), z ložisek, misek a z matek nasazených na středové ose (k uchycení kola do vidlice). U náboje bývá uvedený tzv. počet děr – tj.…

Pedály

Pedály na kolo (nebo-li šlapky) lze rozdělit na dvě základní skupiny: volné uchycení boty k pedálu (klasické pedály a platformy) a pevné uchycení boty k pedálu (nášlapné pedály a klipsny). Klasické pedály se vyrábějí plastové nebo kovové. Plastové…

Pevná osa

Pevné osy, které jsou primárně určeny pro MTB speciály, se ve světě cyklistiky zabydlují čím dál více a z předních kol se dostávají také na zadní kola. Na kole zvyšují díky lepšímu spojení tuhost a pevnost konstrukce, což přináší lepší ovladatelnost…

Pláště

Pláště na kolo patří mezi nejdůležitější komponenty na jízdním kole. Jsou to právě ony, kdo zprostředkovává styk mezi zemí a kolem. Nezanedbatelně se podílí na bezpečné jízdě na kole. Když začne jezdec brzdit, záleží právě na pláštích, jak moc…

Podsedlová objímka

Podsedlová objímka slouží k upevnění sedla (respektive sedlovky) do rámu kola (respektive sedlové trubky). Při povolení sedlové objímky, je možné sedlo vysunout či natočit do stran. K utažení sedlové objímky slouží rychloupínací mechanismus (páčka)…

Představec

Představec na kole slouží k uchycení řidítek ke sloupku vidlice, která je provlečena (uchycena) rámem kola. Tím, že jsou řidítka uchycena k vidlici kola, je možné předním kolem otáčet/zatáčet (doprava/doleva). Představce se liší kvalitou a pevností…

Přehazovačka

Přehazovačka (nebo také měnič, zadní měnič) patří mezi základní a velmi namáhané komponenty na jízdním kole. Je umístěna na zadní části rámu kola a stará se o přehazování (měnění) jízdní rychlosti. Změna rychlosti je docílena změnou polohy řetězu - z…

Přesmykač

Přesmykač (nebo také přesmyk, přední měnič) patří mezi základní komponenty na jízdním kole. Je umístěn ve střední části rámu kola a stará se o změnu jízdní rychlosti. Změna rychlosti je docílena změnou polohy řetězu - z většího pastroku na menší nebo…

Ráfek

Ráfek je nedílnou součástí jízdního kola. Slouží pro usazení pláště s duší a je nosným prvkem celého kola. Ráfek kola tak umožňuje přenos energie mezi jezdcem a zemí. Dříve užívané ocelové ráfky dnes již téměř zcela vystřídaly ráfky z hliníku…

Rám kola

Rám kola je fakticky nejdůležitější částí jakéhokoli jízdního kola. Rám kola tvoří tzv. geometrii kola, která zásadně ovlivňuje chování kola za jízdy i pocit samotného jezdce z jízdy. Pouze několik málo výrobců na světě vyvíjí a samo vyrábí rámy kol,…

Rohy

Rohy na kole umožňují jezdci za jízdy měnit pozici rukou (variabilita úchopu) a tím i polohu celého těla. Změnou polohy dochází ke zlepšení pohody jezdce a zároveň se snižuje svalová únava. Poloha rukou lze během delších jízdy střídat a tím dále…

Rychloupínák

Jako rychloupínák je v současnosti vnímána klasická osa kola (9 mm pro přední kolo, 10 mm pro zadní kolo) doplněná o rychloupínací mechanismus (páčka, kterou se osa s kolem snadno rychle upne do vidlice či rámu kola). Nicméně, podobným…

Řazení

Řazení (obecně řadící páčky) je umístěno na řidítkách jízdního kola. Řazení na kolo má podobu páček nebo otočného mechanismu, který je pohledově součástí gripů. Součástí řazení je mechanický "ukazatel"/"displej" na kterém vidíte, jaké rychlosti jsou…

Řetěz

Řětěz na kolo patří mezi velmi namáhané části kola. Přenáší sílu z předních pastorků (které jsou součástí klik na kolo) na zadní pastorky a tím je zajištěn pohyb kola. Podle počtu zadních pastorků (kazety), je třeba zvolit i vhodný řetěz. Je-li…

Nahoru